När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

måndag, augusti 16, 2010

Fromheden, en helg man aldrig glömmer!

Vilken kanonhelg det har varit! Helt sjukt underbart med fint väder med undantag för kanske en kvart då det regnade men det överlevde vi, det var inte alls så farligt!

Så vad har jag nu riktigt gjort, jag vet inte om jag har förklarat det något här i bloggen?

Det har blivit en tradition med mammas sida av släkten att vi tar lite pick och pack i husvagnen (för dom som har det annars blir det stugor för de andra) och kör till Fromheden camping där vi parkerar för en helg. Det är hur kul som helst för alla försöker se till att de kan vara med. Det är väl lite enklare för oss som bor nära men även min (lilla :P ) kusin Micke och hans nu fru Helen brukar komma upp. Varje år sedan de var med första gången. Och lite tuffare är det för dom eftersom att dom kör hela vägen från Linköping och upp till Fromheden, är med och partar och är otroligt glada på fredagen. När helgen är över tar de med sitt pick och pack och åter igen sätter sig i bilen på söndagen och kör ner igen. Det är helt otroligt att de gör det! Just detta år var även Helens son Pierre med som nykomling, att han ens vågade sig upp är bra jobbat och om han kommer tillbaka nästa år är det ännu bättre gjort tycker jag. Så mycket som han blev hackad på! (observera att det görs med kärlek!)

Själva höjdpunkten för helgen är lördagen då vi vid 2 tiden på dagen brukar bli hämtade med en flotte på vattnet där brevid campingen. Då åker vi omkring lite först, får äta en god ubåtsmacka och har någon typ av uppvärmningstävling. Detta år föll jag faktiskt på målsnöret och kom delad 2:a men det är ingen heder i det! Sen när det är gjort tar vi flotten vidare till en ö måste det väl vara? Ja, en bit land där någonstans som vi kliver av och där börjar tävlingen! Det är detta man väntar på HELA helgen!

Vi har nu delat upp oss i lag och första grenen är att skjuta med slangbella. Förra året så fick jag ned 2 av 5 "plankor" (målen man ska skjuta ned) men i år bara 1 tyvärr. Men jag bidrog till delad första plats för vårat lag.

Nästa är blåsrör. Något som jag tycker inte alls brukar vara så svårt faktiskt, relativt lätt att pricka tavlan. Men här förlorade vi så det bara stänkte om det, helt sjukt dåligt gick det för vårat lag!

Efter det är bågskytte som inte alls är sådär jäkla lätt för oftast brukar det bli kanske en träff när det är 3 man från varje lag som kör. Även här gick det sämre med helt utan träff faktiskt.

Sen så är det puckskjutning i bana som gäller. Det är lite som den här labyrinten man kan balansera en kula genom och ska se till att den inte faller ned i hålen. Fast nu är det en rak bana som man sedan ska skjuta en puck på och se till att inte göra FÖR hårt för då faller den ned i banans slut när det inte är något stopp och sen även akta hålen så den inte faller ned där efter vägen. Även här losade vi stort. Men sista grenen är viktigast, det är där man plockar poäng!

Golfen! Och självkart ingen vanlig golf! Golf i skogen med en tennis boll och bandyklubbor! Reglerna är som sådant att allt som ligger i skogen ligger och man får inte flytta på minsta lilla granbarr, bara bärplockare av svensk härkomst om det nu mot förmodan skulle finnas några sådana där! Sedan är det 7 hål på hela banan.

Jag kan ju säga att jag inte är någon supertalang i detta, fast det är väl inte det som räknas heller, man spelar mest på tur. För vissa, och det händer alltid någon varje år så skjuter man tennisbollen rätt inte i ett träd och så studsar den 10 meter bakanför där man startade på utskjutet! Och lättar är det inte när det är träd, stubbar, kottar, buskar, gropar och omänskliga lutningar i backen om man har riktigt otur. Men vilken fröjd det är att se. HUR KUL SOM HELST! Det är en upplevelse utöver det vanliga. Sista hålet är också gjort så att man får maxpoäng där och det brukar leda till att ALLA lag oftast har chans till vinst bara man sätter bollen först.

Tyvärr så var det min fars lag som gjorde det i år vilket gjorde att man var tvungen att stå ut med en Dick som aldrig kunde sluta prata om denna vinst och skulle ge alla andra tips till hur man kan göra nästa år för att vinna.

Men efter denna tävling blir vi avsläppta på en flotte som är helt fantastiskt fin med bastu och grejer! Så där badar vi och bastar tills maten är färdiglagad och vi sedan får avnjuta på fastlandet i en mysig "timmerkåta". Och den maten är så SJUKT JÄVLA GOD, det är nästan så man avlider. Efter allt detta så är alla så fruktansvärt spak att man nästan skulle kunna somna stående. Sedan åker vi tillbaka till campingen på flotten och så var detta äventyr över. Väl tillbaka på campingen så sitter vi och myser kvällen ut och på söndagen så packar man allt och åker hem.

Jag lovar att ni aldrig varit med om något liknande och enligt Pierre som var med för första gången så var vi allt nog lite knasiga men han hade kul ändå och tur var väl det. När han inte fick vara på det vinande laget så blir det nog så att han kommer komma upp nästa år och kämpa om en medalj för ärligt, man kan inte bara vara med en gång och sedan inte komma tillbaka.

Det är också som Janne säger, detta är som i klass med OS! Så nu är det 1 år till nästa gång, jag börjar ladda för vinst redan nu! Bilder lägger jag upp nästan gång jag har tid att sätta mig här men eftersom att det regnade i skogen så har jag inga bilder därifrån annat än vid prisutdelningen. Men bilder kommer sen!

Inga kommentarer: