När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

söndag, januari 24, 2010

Vad är era åsikter?

Så är vid snart middagstid sitter jag och gör repetitionsmatteuppgifter (Ma A) och kom till en fråga som lyder:

Man tänker placera fyrkantiga stenar med måtten 10 cm x 6 cm x 20 cm i en container som har innermåtten 1,5 m x 1 m x 2 m. Får 2000 stenar plats i containern?

Vilket jag nu då tycker inte alls är sådär jättesvårt att lösa egentligen. Enligt mig så tycker jag att det räcker med att först använda samma mått alltså jag gör om stenplattans mått till meter. Nu räknade jag ut volymen på containern och sedan räknade jag ut volymen på 1st stenplatta. Sedan tog jag volymen på containern och delade den med volymen på 1st stenplatta och får fram att det ryms 2500 st stenplattor i denna container.

Här var jag nöjd med mitt svar och tycker att det är helt korrekt med: Ja, det ryms fler än 2000 stenplattor. Och enligt uppgiften så är det väl rätt men det saknas tekniskt sett uträkningar för att med 100% kunna säga ja.

Alltså, uträkningarna som saknas är att räkna ut om stenplattorna faktiskt får plats så som dom ser ut, alltså om man skulle lägga alla där i och inte bara räkna ut volymen.

Jag vill bara veta om jag har rätt eller inte, jag tycker att min uträkning räcker, vad tycker ni?

Ps. Haha jätte kul inlägg, det här är väl precis vad ni vill läsa i en blogg? Ds.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle kunna komma med ett svar om jag ansåg att det skulle vara korrekt, tyvärr får jag bara säga:
- Lycka till, jag är glad att jag inte är den som sitter framför matteboken.