När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

fredag, december 11, 2009

Luciafeiring.

Åh, jo en sak till. Vi har haft lucia idag på jobbet och dom där små kanttarna är ju det sötaste man har sett. Vad jag dock har förstått så är inte alls lucia lite stor tradition här som hemma i Sverige. Där har man ju ett litet lucia tåg i var ända lite grupp med människor typ. Men här är det inte alls sådär supervanligt. Och vad jag fick höra av Lene som jag jobbar med så när dom har luciatåg på skolan så brukar dom bara gå runt i klassrummen och sjunga lucia sången, inget annat.

Vi svenska vi sjunger ju hela jularsenalen när vi har luciatåg och vi ställer upp oss fint och hela faderullan. Men inte här på samma sätt då men nu har ju jag ganska fria händer (stundvis) så jag styrde ändå upp det en del så som att man självklart ska ha en luciaklänning alternativt att pojkarna kan vara jultomtar eller stjärngossar eller pepparkakor. Men här i Norge så är alla bara tärnor (iaf när de är så små som dessa knattar är) fast det var ju inte alla som hade en luciaklänning så då fick bla pappas STORA skjorta duga för en del medan andra använde ett lakan som de klippte i och en lite gosse han kom vitklädd med skjorta i rätt storlek så det är väl ok tycker jag. Och ja, självklart blev det några mer sånger än bara lucia sången också.

Men nu var bara problemet att alla barnen var helt i chock även fast vi hade övat så inte kunde dom ens lite koncentrera sig på att sjunga utan det fick vi vuxna stå för. Barnen bara stod där söta och uppklädda så föräldrarna kunde ta kort, vissa var också så skärrade att de stor grät tills pappa kom och kramades lite.

Men i slutändan så var knattarna det sötaste jag har sett. Hade det varit ok att lägga upp bilder på småttingarna hade jag gjort det men det är ju inte ens lite möjligt tyvärr. Jag lovar vi har några små charmtroll.

Inga kommentarer: