När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

måndag, november 09, 2009

Tissetass var det!

Haha barn är jätte söta ibland och ja, det är ju inte alltid så att dom förstår att de dom säger kanske har en annan innebörd än vad dom menar och kanske en liten annan innebörd för vuxna.

En liten tjej på dagiset kom fram till mig och Lene och sa, "jeg har vont i tissetassen" (vilket innebär, jag har ont i tissetassen. Tissa är kissa så ni kan ju gissa vad hon syftade på. Jag svarade först bara "vad sa du?" för jag stod och höll på att klä av en kille som just vaknat så jag var inte så jätte uppmärksam. Så då upprepade hon "jeg har vont i tissetassen, jeg vil ha krem" och jag kan inte låta bli att skratta lite för mig själv, och säger "ok, har du vont så du vil att vi ska smörja lite?", "Ja!" svara hon och så gick vi.

Väl inne på badet så bytte vi blöja i samma veva och när jag väl smörjt på lite sinksalva så sa hon "nå er det ikke vont, nå er det bra" och jag tänker för mig själv, men så bra att det blev helt bra så fort man fick på lite salva, det är inte samma sak som med plåster? Hur som haver så när jag tar på henne byxorna så säger hon. "Min pappa har kjempe stor tissetass" och nu försöker jag verkligen hålla masken på så sätt att hon menar ju inte något dumt med det hon säger utan hon förstår ju inte bättre än och hon förstår ju än mindre att vi vuxna faktiskt tycker att det är något roligt. Men jag försöker att inte göra något stor grej av det utan säger "jaså, ok" och så säger hon "Min pappas har kjempe stor tissetass" och gör en stor cirkel för att visa med armarna. Jag fnissar lite lagom och åter igen säger "jaja, ok" men så fortsätter hon "og min mamma har kjempe liten tissetass" och pratar som en liten mus för att demonstrera att den är lite. Vi det här laget var vi färdig med käder på och vi går ut från badet.

Jag kan ju inte låta blir att berätta för Lene vad denna lilla flicka berättat för mig och Lene kan inte alls hålla sig utan asgarvar. Nu var det ju så att alla andra barnen hörde ju detta och så började alla som satt vid bordet för att mat stundade och "diskutera/berätta" hur stor tissetass deras mamma och pappa hade, eller hur lite. Nu kan jag ju då tillägga att det var ju inte riktigt alla som förstod någon innebörd alls av tissetass utan bara pratade på men i alla fall så tog det ett tag innan detta ämne kunde släppas.

Det är gånger som denna som jag verkligen njuter av jobbet!! :D Barn är verkligen barn och söta!

Inga kommentarer: