När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

lördag, augusti 22, 2009

Alla ska väl få säga sitt, eller?

Idag har jag och Simon varit och utforskat Oslo lite, på ett sånt sätt som man vanligt vis inte göra. Vi tänker åka kors och tvärs överallt och se allting, alltså typ bara sätta sig på en t-bana och åka, runt runt fram och tillbaka.

I alla fulla fall så gick vi på subway och käkade och det är bara att konstatera det är inte ens i närheten av att vara så bra som i Sverige Hur som haver så knallade vi en bit efter Karl Johan och då förstod vi tillslut varför vi sett så många poliser i farten.

För att på ett litet torg vid nedgången till t-banan på Stortinget så står det en liten skara människor med plakat och runt om dem står det poliser och sedan en hel jäkla hög med människor. På plakaten som människorna hade som demonstrerade stod det och nu tar jag det på svenska.

Nej till rasism
Nej till nazism
Nej till Islam

Folket som stod runt om, dom skrek "Inga rasister i (på svenska säger vi på) vårna gate" men en katchig liten klang. Jag tycker bara att det var komiskt allt ihop, det såg bara så roligt ut.

Förövrigt så var det massa folk ute som spelade musik och tiggde pengar på gatan också, och nu menar jag faktiskt inte bara att det kan vara hemlösa människor. Det började på t-banan mot sentrum. Där var det en kille med dragspel. Sedan när vi får ut från t-banestationen så står det 2 st tjejer som såg helt normala ut och verkade skillade, dom spelade gitarr och sjöng i stämmor. Nästa gång vi såg musik till underhållning var efter Karl Johan då det var 2 st killar som såg ut att vara kanske 12- 13 år. Dom spelade också gitarr och sjöng Jag gissar att killarna var dom som tjänade mest pengar idag. Antagligen fick dom pengar av varenda mamma som gick förbi.

Hur som haver själv har jag slösat lite pengar idag men det återkommer jag till någon annan dag. Nu ska vi se vad jag hittar på för något. Sköt om er där hemma.

Inga kommentarer: