När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

tisdag, april 14, 2009

Vikarier i norge är inte som i Sverige.

Jag ska bara snabbt skriv lite om mig dag med vikarie och visst denna dag har väl inte varit helt tokig men mest är väl det för att jag för en gång skulle fick en kvinna som vikarie. Annars så blir alla små flickar (båda två som vi har) oftast rädda när det kommer en ny man som det aldrig träffat tidigare och den ena är mer jobbig än den andra och det går absolut inte komma på frågan att sätta ned henne på golvet för då skriker hon. Men ingen man idag.

I stället så dök det upp en kvinna, som såg ganska gammal ut, eller rättare sagt lite sliten och medtagen med åren. Åldern vet jag egentligen inte men jag kan nog lova att hon såg äldre ut än vad hon var. Men något som konstateras nästan direkt var att hon inte var från Norge för jag hörde inte direkt vad hon sa från början när hon pratade "norska". Visst så var hon inte så pjåkig men det kunde ju ha varit bättre. I alla fulla fall så var hon från Frankrike men har bott några år i Tyskland, England och Irland innan hon styrde vägen mot Norge för ett hopp om att få jobba.

Om jag förstod rätt så kom hon hit till Norge där efter nyår någon gång och de första månaderna av året ja säg januari och februari så verkade det som att det enda jobb hon fick var att jobba på en skola som lärare i något språk 1 timme i veckan. Synd för henne, det var inte mycket och när hon säger att hon inte alltid visste var hon skulle sova och att det var jobbigt så tolkar jag det som att hon faktiskt har varit en uteliggare.

Just i dagsläget såg hon inte ut som en men hade jag sett henne ute på gatan så vet jag inte vad jag skulle ha trott.

Ja, sådana vikarier har dom i detta land men i morgon så får jag en annan. En kille som varit vikarie hos oss tidigare, han har varit vikarie för mig 2 gånger tidigare så jag har själv inte jobbat med honom men Anette säger att han är jätte flink så då borde det nog gå bra. Det bästa av allt är att han har varit hos oss tidigare och det gör att hon borde komma ihåg lite och förhoppningsvis bli varm i kläderna så att det kan börja rulla på av sig själv så att jag inte behöver instruera HELA tiden och visa allt osv.

Nu har jag haft ett avbrått i skrivandet eftersom att internet la ner ett tag och det blev middag och vi har varit och handlat och på vägen till ICA så kom jag på en grej som vikarien sa till mig idag. Och inte för att citera men om vi hade ett rum ledigt i lägenheten så ville hon bo där. Tyvärr, men inget illa menat mot henne men aldrig i livet att jag vill ha en sådan främling i min lägenhet.

Ja ja, nu ska jag göra annat viktigt som flytta över pengar till Simon som han sedan ska betala till Oskar så att jag nu kommer bli av med nästan hela min skuld. Simma lugnt.

Inga kommentarer: