När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

onsdag, april 22, 2009

Vikarie på lång sikt, inte heller kul ibland.

Vikarie i förra veckan, vikarie denna vecka och vikarie i 2 veckor till. Alltså han som är vikarie nu han har varit det nu sedan andra dagen då det behövdes och visst det är MÅNGA fördelar med det. Det blir enklare för mig, han lär sig rutiner, hajar hur allting funkar och vad som behöver göras, han lär känna barnen och barnen lär känna honom. Barnen blir mer trygga när det är en och samma person som kommer, det är helt toppen.

Men det finns ju baksidor också och tydligen är folk här i Norge iaf Oslo lite framfusiga, eller så är det bara han. Han tar då VERKLIGEN för sig och det verkar som att han tror att han bor där. Det är bara synd att jag är lite för feg för att säga till om allt eller mycket. Dels så ska han promt spela sin musik och det är inte alls fel, det får han gärna göra men han verkar ALLTID ska göra det när alla barn sover och när det för det första är helt underbar när man får en tyst stund för ett tag och sedan så behöver man faktiskt få lite lugn och ro och tyst för att höra när barnen sedan vaknar. Idiotiskt, hur enkelt är det då att höra ut om han ska spela musik.

Sedan så har jag faktiskt investerat en del i mitt jobb, jag har köpt dit en skål att äta min gröt i, även en liten panna dom är sådär bra så att gröten inte fastnar, till det också en visp som man får använda i denna panna, sedan också förståss min MIKRO från Sverige. Sen är det också så att vi måste ju ha egen mat till jobbet, det enda som dagiset står för egentligen är kaffe eller te. Allt annat ska man köpa eget.

Ja visst finns det undantag både för mig, inte orkar jag köpa eget smör med mig till dagiset till exempel utan när barnen ändå ska äta bröd kan jag lika gärna nalla av dem. Visst händer det också att jag tar något pålägg ibland som att köpa en egen ost och så men bröd och ägg och ja mat det står jag för.

Men det började så bra för vikarien, han hade ju med sig egen mat och så, vad finns det då för anledning att säga till. Men liksom helt plötsligt kom han en dag utan och liksom antog antar jag att han bara skulle få äta maten från oss. Ja man kan ju som inte neka han mat heller just så han fick några gamla brödskivor som legat i frysen ett bra tag. Men sedan så märker jag att han liksom börjar dricka massa mjölk från dagiset. Den mjölken dricker inte ens barnen utan den har vi bra till matlagning och gröt. För dricker dom mjölk så dricker dom sig mätt på det och skippar maten. Själv har jag ju alltid egen mat, detta är nackelen med vikarie, han vet inte vad som är mitt liksom. Med mig och Nette var det ju inge problem hon visste vad som var hennes och vad som var dagisets och vad som var mitt, det var liksom inget snacka om saken. Han bara kommer här och tror att han kan ta av allt.

Sedan använder han min EGNA skål också som JAG betalat för (visst så är det bara typ 9kr på IKEA, men ändå). Det stör mig så fruktansvärt, men han vet ju inte att den är min, tydligen antar han ju att den hör till dagiset. Men så är ju inte fallet, där heller så är det inget problem med Nette hon vet, och det är inte så att jag skulle neka han eller Nette till att använda det jag vill liksom bara att han ska fråga och sedan kan jag säga att det är ok och att han liksom inte behöver fråga. Men hur går det då den dagen då jag vill använda den när han ska ha den? Haha, jag kan verkligen inte föreställa mig hur det här låter egentligen, alla som läser måste ju tro att jag är helt CP. Men ja, jag är lite egoistisk i alla fall om MINA grejer.

Mikron ja det är klart han får använda den men skitar han ner i den får han fan torka upp efter sig också. Tyvärr så har jag ingen grej att he över så värmer man mat sprättar det ju överall hela tiden, eller oftast, ibland.

Ja men sådär då har jag fått skriva av mig om vikarien, det är bara mitt eget fel att jag liksom inte vågar säga till från början för om jag skulle säga något nu känns det ju bara skitdumt eftersom att det har gått ett bra tag nu.

Ja ja så är det ibland, men jag LÄNGTAR verkligen tills Nette kommer tillbaka. Och jo en sak till, imorgon ska vikarien till läkaren där vid 3 tiden så då måste jag ha en vikarie för vikarien. Vi får se hur det går, men det kommer iaf en från ett annat dagis inom "dagiskedjan" som jag jobbar i.

Nu är det mat och efter det kommer ett till inlägg men om tankar och planer och vad jag har tänkt med framtiden. Simma lugnt.

Inga kommentarer: