När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

fredag, april 03, 2009

Min resa hem.

Jag har ju faktiskt rest hela halva dagen idag och visst är jag trött nu det vill jag lova. Klart att jag inte kunde somna om i morse efter att jag vaknat där vid halv 5 tiden för att gå på toa. Nej, då låg jag bara och vred och vände mig tills jag insåg att jag ändå kunde stiga upp.

Jag skulle ju trots allt börja min resa kl 06.31 med att åka flygbuss till Oslo flygplats. Väl där så hittar jag snabbt var jag ska för att fixa flygbiljetten i en sån där aparat och ensam var jag inte. Tro mig det var fler än jag som skulle resa med SAS idag. Men om jag då visste vad jag sedan skulle få erfara så var detta ingenting, som en droppe i havet.

Jag får även min sån där lapp som man ska fästa på bagaget och redan där så börjar det gå dåligt. Jag sliter av skydds"papperet" och ska ta det remsan runt handtaget på väskan och vad händer, jo den råkar fastna på ett ställe och riva loss några smålappar. Toppen, nu börjar jag få lite panik men jag ser en till synes snäll kvinna som jobbar på flygplatsen och frågar om hon kunde hjälpa mig. Jodå, det löste sig, smålapparna skulle sitta fast på väskan så dom sätter vi där sen fixar hon remsa grejen runt. Tack säger jag och, jo vet du möjligtvis var jag ska nu om jag ska flyga med SAS. Till svar får jag jo, det är den långa kön där borta. Tack säger jag och går.

Långa kön var det, LÅNGA kön. Men det är ju bara att stå ut, vilket jag gjorde och var glad att jag nu skulle slippa min väska hela vägen fram till Skellefteå. Jag går genom, säkerhetskontrollen och sedan kikar runt inne på taxfreen där jag köper godis till mamma och pappa. Sedan hittar jag rätt gate efter ändringar och väntar lite extra länge eftersom att planet var lite sent men iväg tar vi oss. En dag som denna är jag glad att jag inte hade bråttom vidare med planet till Skellefteå från Arlanda.

När vi väl landat på Arlanda och planet kör för att stanna och låta oss kliva av så berättar flygvärdinnan så snällt att alla som ska flyga vidare och har skickat sina bagage vidare till slutstationen inte behöver hämta ut dem om det inte är så att det finns något i dem som man måste tulla förutom de som ska till Skellefteå. Hon fortsätter, om man nu till exempel ska till skellefteå så... och så fortsätter hon med att säga emot sig själv och ge någon helt annan information så när jag väl kliver av planet känner jag mig bara förvirrad och har ingen aning om vad jag ska göra.

Äh, hon sa att man kunde fråga någon SAS människa när man kommer in och det gör jag, då får jag hör att det faktiskt är så att Skellefteå är typ det enda undantaget då man inte kan skicka sin väska vidare direkt utan man måste hämta ut den och checka in den själv igen. Tack tack, men jaja måste jag så måste jag ju. Jag väntar och väntar och väntar, men inte kommer min väska inte. Det var ungefär 7 st väskor som kom på bandet och jag var inte den enda som inte fick sin väska.

Jag springer tillbaka till SAS info grejen och säger, hej min väska kom inte. Vad gör jag nu då. Kvinnan där trodde att människorna hade gjort fel och även fast dom egentligen inte får skicka väskan direkt till Skellefteå men att dom hade gjort det ändå och att det var därför som den inte kom upp på bandet. Hon går och ropar på några bagage människor som inte verkar veta alls var min väska håller hus så det görs en anmälan på att mitt bagage är borta.

Nu får jag vet att när den väl dyker upp så kommer jag få den skickad till Skellefteå (om det nu inte är så att det kommer dyka upp på bandet där när jag anländer dit för att människorna i Oslo gjort fel) så skulle den skickas upp och levereras direkt till min dörr. Tack och bock säger jag och frågar ungefär hur lång tid det kan ta, 3 dagar, en vecka? Onej, jag skulle kunna få den redan under dagen tydligen. Låter bra.

Jag hinner just och pass passera tullen och ringa mamma och säga att min väska är bortsprungen när det ringer jag tror att det är Simon så jag säger till mamma att vi får pratas senare, men ack inte var det Simon. Det var Petra från SAS som säger att min väska NU dykt upp på bandet, så där 15-20 min efter att bandet slutat snurra. Ja ja, tur var väl det att den faktiskt kom till rätta och det enda jag behövde göra var att stå kvar där jag var så kom Petra med väskan.

Då var den åter i min ägo och nu känner jag mig bara på topp, nu när någonting har gått fel så har väl min otur passerat tycker jag. Jag var heller aldrig stressad över att min väska är borta eftersom att ja, vad gör det. Det var inget livsviktigt som var i väskan och om jag skulle behöva något så får jag väl köpa nytt då. Ny kläder, varför inte? Ja hur som helst så glad i hågen går jag vidare och känner lugnet. Checkar in bagaget IGEN och måste så i denna gång en ännu längre kö. Jag skaffar mig sedan mat i magen och sedan så börjar bara min väntan.

Eftersom att det redan tagit en stund att jaga mitt bagage så har redan runt en timme passerat innan det är in checkat igen så då är det bara 3 timmar kvar att fördriva. Där kl 13.40 så ser jag till förtjusning, 40 äntligen nu ska vi ju fara, men icket så ser jag det där 13 före, attans det var ju 14.40 planet skulle gå. Det var allt vackert bara att vänta en timme till.

Tillslut så sitter vi på planet och jippi jag hade fönsterplats (det kan ju ha och göra med att jag valde det på flygplatsen i Oslo) men vad jag inte räknat med var att det var just bakom vingen och motorerna och tro mig dom låter en hel del. Även fast det är en väldigt kort flygtur så var jag mer än less faktiskt när vi börjar gå nerför landning i Falmark. Men äntligen kommer jag ur planet och bullret och se till min förtjusning att min väska dyker upp och så var det bara att fara hem.

Det var min resa. Även fast det strulade lite så var jag faktiskt aldrig helt orolig, varför vet jag ej? I vanliga fall skulle jag dö av nervositet och flyga i taket om något sådant hände men inte idag, jag tog det med ro och GUD så skönt det var att inte stressa upp sig. Detta måste jag gör oftare. Jag måste helt enkelt lära mig att saker som dessa faktiskt inte är hela världen.

Då var dagens läxa avklarad för idag. Nu ska jag försöka hålla mig vaken en stund till sedan ska jag hoppa i säng.

Inga kommentarer: