När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

torsdag, april 16, 2009

Jobb och dess innebörder.

Nu blir det ett litet (får jag hoppas) jobbrelaterat inlägg. Detta har dykt upp många gånger i mina tankar och lite när och hur och var. Det är väl mest på grund av att jag inte riktigt kan förstå.

Detta var ett tag sedan när ett av barnen på dagiset inte var helt i form alltså han hade nästan diarré hela tiden och såg trött och hängig ut ganska ofta och det var lite upp och ner på humöret, men inget allvarligt liksom. Och som vanligt när föräldrarna kommer och hämtar barnen (detta gäller alla) så vill dom ha en liten lägesrapport om hur det gått under dagen. Om dom (barnen, eller rättare sagt deras barn) har ätit bra, hur mycket dom sovit och allt annat som kan komma att påverka dem.

Och vid denna tid var både jag och Anette less på att byta blöja på denna lilla man så jag säger till mamman när hon kommer och hämta han att det är ganska bra med han, det är väl lite som vanligt upp och ner men att han idag har väldigt löst bajs, som diarré. Fortsätter vidare med att säga att det nu faktiskt har varit så några dagar nu. (Detta är något som vi sagt tidigare, det är liksom inte första gången det händer heller.) Det svar jag får lite nonchalant när hon är på väg med vagnen är, ja men då får vi väl köpa Biola eller så, så blir det kanske bättre.

Här kommer vad jag inte förstår, Biola är en typ av yoghurt kan man väl säga och den ska vara lite nyttigare och bättre, kan tänka mig att det kan vara sådan där goda bakterier och grejer i den. MEN om ens barn liksom har dålig mage som det verkar som och att det går i omgångar och att man i vanliga fall inte ger sitt barn detta, varför börjar man bara inte ge sitt barn detta till mat som till frukost och så blir det liksom bra. Då menar jag inte att man ska köpa ett paket och sluta med det så fort som magen verkar vara bra, då ska man ju fortsätta med det hela tiden, eller har jag fel?

Det är ju inte så att jorden går under på något sätt över detta men jag vill liksom bara säga det. Det viktigaste är väl att ens barn må bra då är det bättre att det får käka Biola än att dom ska komma på dagiset och som så många gånger tidigare säger mamman att barnet inte har ätit något till frukost för att han inte ville ha. Det finns två poäng med detta, i detta fall ser man vem som bestämmer i denna familj och det är inte föräldrarna vill jag lova och för det andra, men ska väl för tusan ge barn bra mat och mat som dom mår av. Inte bara skicka med ett kex med ost på och hoppas att det hjälper.

Ja nu blev det kanske lite längre än vad jag tänkte så då ska jag lägga till en grej till när vi ändå är inne på jobb. Idag så fanns det ett barn på dagiset som inte stod högt i kurs vill jag lova, han få gå under namnet X. Idag så ritade vi en stund på dagiset och det var kul tyckte dom flesta men som vanligt så kan dom inte alltid hålla fingrarna i styr och dom slår i bordet men pennorna och dom faller ner på golvet osv. Tyvärr så missade vi idag att ta upp en penna från golvet som jag i alla fall inte såg låg där. Så när jag är upptagen med att ha ett nyvaket barn i knäet och vikarien är upptagen men något annat barn så ser jag HELT plötsligt hur X sitter och RITAR PÅ GOLVET!

Usch så arg och irriterad jag blev, denna X har nämligen tidigare innan min tid fått tag i en krita eller penna och målat på tapeten inne i köket i ett oövervakat ögonblick. I detta fall så trodde jag liksom att ja det var väl inte så farligt, tills vikarien gör mig uppmärksam på att han har varit i farten över nästan hela golvet. Det var många blåa streck över hela golvet kan jag lova. Men seriöst även fast jag var lite upptagen hur hade jag kunna missat detta? Ja ja, nu gick det att torka bort med hjälp av ett sånt här rengöringsmedel man har i köket men vilken pöbel! Då kan jag säga att han nästan var gratis! Han hade till om med ritat på golvet bakom soffan.

Ja så nu var detta roliga över om mitt jobb. Men barnen har verkligen sina fina stunder, jag höll på att dö i morse när barn Y kom och hade på sig en mössa som ungefär är en av det sötaste jag har sett, eller mössan kanske inte var det sötaste, men det blev det sötaste ever när den satt på hans huvud. Han verkar också ha ungefär hur många mössor som helst och alla är lika speciell som den andra. Han kan ungefär jämföras med Ronny nästan och hans mössor fast bara i mindre storlek liksom både mössorna och människan under dem.

Så nu ska jag hitta på något annat att göra än att skriva blogginlägg.

Inga kommentarer: