När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

lördag, februari 14, 2009

Verkligen värt att veta och kunna!

Så hur har min vecka sett ut, jag vet att jag inte har skrivit så mycket men det har mest att göra med att jag antingen inte har varit på humör för att jag till exempel i princip flippade ut totalt när jag pratade med HP om min dator och sedan hjälper de inte med att jag mailar med Komplett heller, alla är idioter och ja det blir ju inte så roliga inlägg om jag ska fortsätta så, eller hur? Sen så har jag varit relativt trött men jag har även varit på en kurs och igår alltså fredag, då fick jag till och med sluta tidigare eftersom att alla barnen blev hämtade tidigare, det var toppen.

Men kursen tänkte jag berätta en del om, det var alltså genom jobbet och en kurs som jag måste gå, det är väl deras krav antar jag och det var en Första hjälpen kurs men som var då inriktad på bar, men det drogs även paralleller till vuxna också.

Denna kurs skulle vara i någon lokal i en kyrka, nu var det ingen kyrka så som Bureå kyrka till exempel utan det var en 70-tals kyrka där det liksom inte var något kyrkaktigt egentligen inuti utan det enda som liknade en kyrka var det lilla tornet som fanns på taket. I alla fall så började kvinnan som håller i kursen med att ja presentera sig med efter det gå gick hon snabbt igenom vad man ska göra om man kommer till en olycksplats eller är med i en olycka och ja om man då klarade sig så pass bra att man klarar av att göra något själv.

Det första hon gjorde var att fråga vad gör ni om ni är första bilen som kommer till en trafikolycka? Ja, man tänker väl att man ska ringa (här i Norge, för att komma till "nödcentralen" typ) 113 det tycker då jag skulle vara en bra idé men faktum är att det egentligen inte är vad man ska göra. Ringer man så kommer dom ju fråga en massa, var man är hur många är skadade, någon allvarligt osv. Dessa frågor kan man i alla fall jag tänka mig att det är svårt att svar på om man inte kliver ur bilen, eller har jag fel?

Här i Norge har dom i alla fall en lag som jag tycker är bra och som jag tycker att Sverige borde skaffa faktiskt och det är att i ALLA bilar så måste det finnas en (jag är inte 100% säker om det bara är 1 eller kanske till och med 2 st) en reflexväst som aldrig får ligga på mer än en armlängds avstånd eftersom att man ska kunna ta på sig den INNAN man kliver ut bilen. Gör man inte det och har man ingen reflexväst då är det böter som gäller. Det är alltså absolut nummer 1, reflexväst.

Och hur smart är inte det? När vi (läs: jag) körde av vägen på väg från Oslo hem till Skell vid jul så var det faktiskt riktigt bra att vi hade reflexvästen annars hade Mange garanterat blivit överkörd när han gick för att sätta ut varningstriangeln. Man ska alltid tänka på sin egen säkerhet först och sedan de som är med i olyckan och där av kunna göra sig sedd.

Ja sedan ska man alltså överblicka olycksplatsen och så gott man kan säkra den, så som att tex ställa sin egen bil över hela vägen så ingen trafik kan passera och sedan på med varningsblinkers och hela faderullan.

Sen så kommer detta samtal till 113, och ja då beror det ju på vad som hänt och vad som sägs. Sedan ska man också försöka hjälpa dom skadade och gör man inte det så är det också olagligt här i Norge. Det finns alltså en lag om att man har en skyldighet att hjälpa till vid en olycka speciellt om man är först på plats men sedan ska man alltid tänka på sin egen säkerhet så finns det risk att det kan börja brinna eller så ja då får man riktigt tänka över vad man gör men då kommer man självklart inte bli dömd för att man inte har gjort något.

Sen är det viktigt att komma ihåg att man aldrig egentligen ska slita ut någon ut en bil i synnerhet om personen är relativt mycket skadad eftersom att det alltid finns risk att förvärra skador så som i nacke. Men folk som är vakna och kan prata och så ska man alltid hjälpa.

Kvinnan tog också upp vad man ska göra om det finns en person som befinner sig i chock. Chock kan ju leda till att man göra dom mest besynnerliga saker men säga att människan har panik och springer runt och skriker och i princip löper amok, vad skulle ni göra då? Den frågan fick vi svara på och vad man egentligen ska göra med en sådan person är att ta ned honom/henne på backen. Ner på marken för att lugna ner människan och om det så behövs att man tackar eller "överfaller" människan så är det vad som behöver göras.

Anledningen är av den samma som man gör när ett barn till exempel gör illa sig och blir helt tokigt ledsen och skriker och gråter. Då tar man dem i famnen och kramar om den för att de ska få tröst, bli lugna och känna sig trygga. Det är samma effekt när man tar ner någon på marken för att hålla dem där till dom blir lugna, det är som en tröst.

Jag känner att jag lärde mig så OTROLIGT mycket på denna kurs men jag kan garantera att jag glömt mycket redan nu. Jag tycker absolut att detta är viktiga saker så det är därför jag skriver om det och för att påminna mig själv så att jag lär mig det bättre förhoppningsvis. Så ärligt, även fast jag vet att detta inlägg kommer bli superlångt, så ta er tid att läs det. Det är viktiga saker som är värda att veta. Nu säger inte jag att jag är en expert nu bara för att jag var på en första hjälpen kurs i 3 timmar men jag säger det som jag fick höra där och då. Jag blev förvånad över mig själv hur lite jag egentligen visste och jag skulle garanterar inte ha klarat av en situation om det hände något. HLR, vad är det liksom? Så snälla läs det jag skriver och tänk till bara.

Det ovan var alltså lite om olyckor generellt, men vad händer om man träffar på en människa som är skadad alltså antagligen i anslutning till en olycka, vilken som helst.

Först så måste man kolla om man kan få kontakt med människan, får man svar på tal eller reagerar kroppen. Svar på tal, det är alltid bra det är det man vill ha, då kan man mest försöka prata sig till vad som hänt, om personen har ont någonstans och ta sig vidare men OM personen inte är vid medvetandet. Då måste man kolla om personen andas och hur gör man det då?

Jo, du kan lägga kinden mot munnen så att du både kan känna om det kommer någon luft från munnen men också kanske om du har tur höra andetag. På barn är detta mycket svårare eftersom att dom har mindre lungor och speciellt svårt på små barn som allt från spädbarn till kanske 1, 2 år. Det man kan göra då för att kolla om barnet andas är att man håller ögat öppet och nästan lägger det mot munnen. Ögat är ju otroligt känsligt och känner därför av om barnet skulle andas eller inte. Det går ju se om magen/bröstet om det åker upp och ner men viktigast är att "känna efter".

Om personen i fråga andas ja då är det bra, då kan man försöka kolla puls och om personen är skadad och om man kan göra något åt det OM personen inte andas så måste man göra HLR. HLR är alltså Hjärt- och lungräddning.

Så lång är kanske alla med och man tänker, klart jag vet vad det är, men innerst inne, vet du hur man ska göra HLR? Jag tänkte något i stil med, det är ju bra hålla gör näsan och andas in till personen och sedan göra hjärtkompressioner, typ som på baywatch, eller city akuten. Ja, kanske det men vet du hur många gånger du ska andas in och hur många kompressioner du ska göra?

I dagsläger efter många studier så har man kommit fram till att ska göra tredve och to, alltså 30 och 2. På en vuxen människa ska man börja med att göra 30 st hjärtkompressioner och sedan andas in luft i personens lungor 2 gånger, sedan göra 30 kompressioner igen och andas in luft 2 gånger osv. Det är viktigt att när man göra kompressionerna så trycker man med nedredelen av handen mot personens bröstben och ska man säga generellt så ska det vara ungefär i bröstvårtehöjd, men det varierar ju från människa till människa och kanske speciellt på kvinnor. (Jag skulle gärna visa men det är ju lite svårt här liksom) När du gör kompressionerna så ska du försöka att hålla ett jämnt tempo och ett bra tempo så som du kan tänka dig att en puls ska gå alltså inte super duper fort MEN kom ihåg att det viktigaste är att göra något och inte bara stå och titta på. Så länge du försöker så kan det bara bli bättre. En sak till också, när du gör kompressionerna på en vuxen människa så MÅSTE du verkligen TA I! Det är så fruktansvärt otroligt jobbigt och tungt, så ta i för kung och fosterland.

Nu pratar jag på en massa om detta och jag kanske tappade någon där vid 30 och 2 och jag kan tänkar mig att ni tänker, varför bara andas in 2 gånger? Jo därför att enligt dessa studier så visar det sig att när man gör hjärtkompressioner så måste man ta i så pass hårt att det då blir automatiskt så att lungorna stimuleras. Därav behöver man bara andas in 2 ggr.

Detta skiljer sig lite från vuxna till barn. Handlar det om ett barn så ska man alltid börja med att andas in luft i lungorna på barnet 5 gånger innan man börjar med hjärtkompressionerna. Det är av den anledningen att barn har en förmåga att vaka upp bara av att man andas in luft i deras lungor. Det är alltså inte säkert att man behöver använda sig av kompressioner. Spädbarn, barn upp till ca 1 år är väldigt sköra så när man gör kompressioner på dem så behöver man bara använda 2 fingrar och man ska vara noga med att man gör kompressionerna på bröstbenet och sedan inte för hårt heller så man inte knäcker något revben som sedan kanske skulle kunna punktera lungan. Så små barn och också högre puls, en puls som kan vara upp till 3 gånger en vuxen människas vilopuls det gör också att när man gör hjärtkompressioner så måste man ha ett betydligt högre tempo. Inte ettusenett, ettusentvå, ettusentre utan här ska det snarare vara en kompression för varje betoning i ettusenett, alltså ett tu sen ett (nu vet jag att det blev konstig stavning där men ni förstår vad jag menar hoppas jag).

Vad man ska tänka på när man andas in luft är på en vuxen människa att man ska vika bak huvudet och det är iprincip så långt det går för att få fria luftvägar, sedan ska man hålla för på personen och sedan andas man in. Innan måste man förståss kolla om det finns något i munnen som täpper igen luftvägarna, i så fall måste man ta ut det.

På barn och då är det barn allt från ca 1 till 2 år och uppåt, så ska man vika vak huvudet även här men man ska vara lite mer försiktigt ju yngre barnen är eftersom att dom inte alltid är så "starka" i kroppen. Man ska också tänka på att man inte behöver andas in med full lunkapacitet eftersom att barn har mindre lungor än vuxna.

För spädbarn ålder ca 0 till 1 år så ska man var väldigt försiktig. Man ska knappt böja bak huvudet alls eftersom att det finns risk att man helt sliter sönder luftröret annars så barnet ska nästan ligga helt neutralt. När man sedan andas in så ska man andas in i både näsan och munnen för att vara säker på att det kommer in någon luft i barnets lungor. Här är det väldigt viktigt också att du bara blåser in ca en munfull luft eftersom att så små barn har så otroligt små lungor, mer luft än så ryms inte.

Det var HLR. Och om personen i fråga redan andas eller att du får personen till att andas så är det viktigt att se till att luftvägarna är fria hela tiden och det gör man genom framstupa sidoläge. Vilket denna bild får illustrera men viktigt är att personen i fråga ligger på sidan så att huvudet lutar lite nedåt så OM personen skulle börja att kräkas så kommer det ut ur munnen och inte ligger kvar och sedan kväver personen.

Eftersom att denna kurs var inriktad mot barn så fick vi också lära oss vad vi skulle göra om det visar sig att det fastnar något i ett barns hals så som att det fastnar mat när man äter eller att dom bar stopper något i munnen som en femkrona, legobit eller vad som helst som fastnar.

Här beror det också på ålder och jag ska börja med att förklara vad man ska göra förde minsta barnen 0 till ca 1 år. Om barnet fortfarande är vid medvetandet så ska du egentligen bara klappa barnet på ryggen men det kan gå väldigt fort att barnet tappar medvetandet och det du måste göra då är väldigt avgörande. Alla människor ha en tapp längst ner på bröstbenet denna tapp sitter inte fast på barn som är så små och om man då gör heimlich på dom så riskerar du att skada barnet mer än vad du hjälper det, så det alternativ som finns är att du tar barnet (du ska helst sitta på en stol) och lägger det med bröstbenet över/mot ditt knä (men observera att du inte får ha knäet mot tappen!) och detta gör du för att ha ett hårt underlag. Nu när du har barnet med bröstbenet mot knäet så slår du barnet i ryggen mellan skuldrorna och i en rörelse som att du pressar uppåt efter ryggen samtidigt, tungden har du på nedre delen av handen. Detta gör du upp till 5 gånger och i början behöver man inte ta i allt vad man kan men kommer det inte ut det som sitter fast i halsen gör lite hårdare för varje gång.

Kommer det som sitter fast ut är det bra, gör det inte det efter 5 gånger så vänd på barnet så du har ansiktet uppåt och kolla om du ser det som sitter fast. Ligger det bara ute på tungan kan du ta ut det med fingrarna om inte eller OM du ser det men att det är en liten bit in får du ABSOLUT inte stoppa in fingrarna för att då kommer du bara peta det längre in igen. Så om föremålet inte kommit ut så gör du 5 hjärtkompressioner vilket gör att om det sitter så pass löst efter att du har slagit i ryggen så kommer det lossna och komma ut av kompressionerna. OM detta inte sker vänder du på barnet igen med bröstbenet mot ditt knä och slår upp till 5 gånger till i ryggen. Har det fortfarande inte kommit ut gör 5 hjärtkompressioner.

Dessa är så kraftfulla metoder att det borde ha kommit ut vid det här laget annars så kan du chansa på att det som fastnat kanske har rört lite på sig så att det kanske kan passera lite luft genom luftröret så då kan du prova att andas in luft 2 gånger men kom ihåg var försiktigt och inte så mycket luft.

Är det ett äldre barn som drabbas, alltså över 1 år (detta får man avgöra lite själv hur stort barnet är osv. men bara för att man fyller 1 år tex så betyder inte det att bröst tappen växt fast över en natt.) så är det ok att göra heimlich manöver eftersom att bröst tappen nu oftast har växt fast. Ta barnet i knäet om det är möjligt eller om det är så pass stort försök att stå upp och så knyter du ena handen men sticker in tummen lite så att det bildas en "vass kant" utåt med tummen alltså. Den sätter du mot diafragman, lägger den andra handen ovan på den knutna så att du håller runt barnet och sedan så trycker du in och upp. Detta kan du prova upp till 5 gånger och fungerar inte det kan du lägga ned barnet på golvet med ryggen uppåt för att dunka på samma sätt i ryggen som för på spädbarn nu är bara skillnaden att golvet är det hårda underlaget.

Om det inte fungerar gör 5 hjärtkompressioner. Detta borde ha gjort susen.

På en vuxen så är det iprincip samma sak som gäller för lite äldre barn, heimlich. Funkar inte det så prova dunka ryggen och sedan även hjärtkompressioner. Det knepiga kan vara när du ska göra heimlich för det är alltid enklare att göra det på en människa som är lite kortare än en själv. Så är det en person som är längre, sätt ner honom/henne på en stol och gå bakanför så att säga.

Detta är väl det absolut viktigaste jag lärde mig under kursen, vi gick igenom lite till så som olika små skador som att klämma fingrarna eller att bli getingstucken osv. Men det kan jag ta upp i ett annat inlägg för nu känner jag att jag behöver en paus och säker du också som läser. Är det något ni undrar så kan ni alltid fråga eller om ni blev förvirrade och inte förstog något som jag skrivit. Det är inte säkert att jag kan svara till 100% men förklara bättre borde jag kunna göra.

Så tänk över allt detta, det är verkligen bra att kunna.

Inga kommentarer: