När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

onsdag, februari 11, 2009

HP och komplett står inte högt i kurs vill jag lova!

För er som vill veta vad som händer riktigt i mitt liv så är det som sådant. Jag jobbar på dagarna och på kvällarna är jag sjuk förbannad för att mitt tålamod har tagit slut vad det gäller datorn. Den har inte ens lite börjat fungera som den ska och det enda jag kan göra är enligt komplett.se att ringa till HPs support.

Vad KUL det är att ringa från Norge till Sverige för att få support, det har jag velat hela tiden, det var ju DÄRFÖR jag köpte datorn för att jag visste att den inte skulle funka och för att sedan kunna ringa dit och spendera massa pengar på telefonsamtal. Eller? Jag skulle ju hellre använda dessa slantar för att faktiskt ringa till människor där hemma som jag tycker om, i stället för nu till människor som jag rätt och slätt HATAR! Ja jag drar alla på HP över en kant men så går det om man inte kan ha lite service-känsla när man har ett service jobb.

Ja men så här är det i alla fall. Komplett säger att jag ska ringa till HPs support och där säger dom bara, prova det, gör det, du kan testa med det här och det där osv... Hittills har inget fungerat och jag har bara fått upp fler och helt nya felmeddelanden på datorn. Jag har nu när det är såhär bestämt mig för att varför ska JAG måste försöka fixa MIN dator som jag KÖPT? Det tycker jag är en väldigt bra fråga, speciellt eftersom att jag inte kan någonting om datorer nästan. Jag vet hur man använder en jag kan ABSOLUT INTE fixa ett fel på en.

Jag har ingen anledning till att egentligen sitta och försöka fixa detta. Det var fel på datorn redan när jag fick den, så vad är egentligen problemet? Jag kan inte behöva göra nånting och ännu mindre behöva lägga ut pengar för att försöka fixa den.

Det HP säger, sist jag prata med dem var att eftersom att jag inte vill felsöka min egen dator så är det mitt problem och att eftersom att jag inte gör det så kan dom inte heller skicka den på service. (detta var en förkortad version av samtalet och liksom det dom sa innan jag blev förbannad och la på luren).

Så Nu har jag skrivit ett jätte argt mail till komplett eftersom att någon har ansvar för min dator, att se till att den fungerar och att den ska kunna skickas på service, det går liksom inte neka till det. Det jag skrev var (en förkortad och snällare version) att jag tagit kontakt med HPs support och att ingenting hjälper av det dom säger att jag ska testa och att dom nekar mig att skicka den på service. Jag vill alltså nu veta var jag ska skicka min dator för att den ska få service. Sedan så vill jag veta vem som har ansvar för garantin, vem har ansvar för att se till att min dator fungerar.

Ingen av frågorna svarade de direkt på utan det jag fick till svar var att ringa HPs support och att dom brukar ta in datorerna på service. Om dom inte gör det så måste jag göra ett återköp. Och så skrev dom hur jag skulle göra ett återköp.

Så jag skrev ett ännu mer förbannat mail till dem där jag svor ett flertal tillfällen och skrev att jag ska ta kontakt med konsumentombudsmannen osv. Men det är faktiskt så att jag har köpt en datorn (som jag förutsatt skulle fungera, eftersom att man gör det när man köper en nu sak) men som nu inte funkade och som JAG själv måste FIXA och sedan lägga ut massa pengar på samtal till supporten. Är det mer än jag som ser ett fel, eller kanske fler fel?

Jag ska inte behöva lägga ut ett öre föratt min datorn ska fungera så är det bara och det är än mindre på MITT ansvar att få den att fungera.

Ja så i dessa banor går mina tankar just nu, i alla fall mesta dels av tiden då jag är hemma. Imorgon ska båda 2 parteran få en chans till och jag ska ringa HP först för att se om det faktiskt finns möjlighet att skicka den på service. Sedan ska jag ringa Komplett för att höra hur det fungerar om jag gör ett återköp, måste jag då betala frakten tex, vilket jag troligtvis kommer att behöva.

Som det känns nu så vill jag egentligen inte riktigt ha denna dator så jag är mest sugen på att göra ett återköp och få en ny dator. Det kommer troligtvis också ta kortast tid dessutom men jag kommer bli fruktansvärt förbannad om jag måste betala frakten för denna dator tillbaka, vilket jag kommer att vägra. Och jo sen kräver jag att jag ska få tillbaka pengar för mina samtal till HP också.

Så vi får se hur det går i morgon alltså. Håll tummarna för mig, jag hoppas att jag inte kommer flippa i telefonen.

1 kommentar:

Anonym sa...

det var ju synd, du får som sagt göra det sen då :)