När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

fredag, januari 30, 2009

Toppen helg?

Jag som hade siktet inställt på en toppen helg, kommer det bli så?

Så här är det, Rene kom tillbaka hit till Oslo igår kväll med en bil backad med både det ena och det andra av lite från vår lägenhet i Skell OCH min dator som jag beställt. Toppen, jag var super glad och kunde knappt bärga mig igår kväll att inte starta datorn och köra igång MEN... Jag vet att det tar en massa tid att installera allting så alternativet var helt enkelt att vänta tills idag efter jobbet.

Så väl hemma så var det bestämt att det skulle bli plättar och jag hade själv tagit på mig uppgiften att göra dom bara det fanns ingredienser hemma men hur tur har jag, jo maten är klar när jag kommer hem. Så det börjar ju bra i alla fall.

Sen så när vi ätit drar jag fram min lilla älskling (alltså inte Simon utan datorn) och jag använder mig till och med av det superenkla instruktionspapperet där det står ungefär. 1, Packa upp datorn. 2, sätt i batteriet osv. Så jag sätter i strömkabeln och startar datorn, precis som det står på papperet. Och vad händer? Jo den börjar leva och 2 sek efter det kommer det upp ett felmeddelande om något om att hårdisken inte funkar (typ) error men det står att man ska prova trycka ctrl+alt+delete. Vilket jag gjorde och vad händer, jo jag kommer tillbaka till samma felmeddelande igen och igen.

Blir man irriterad och besviken, svar JA. Fatta att jag har längtat efter denna dator så fruktansvärt länge och speciellt sedan jag anlände hit till Oslo och vad händer efter att jag faktiskt har haft allt för lotto att hinna skicka datorn med Rene hit så funkar den fan inte. Jag låter Oskar titta lite på den eftersom han kan sånt här medan jag går på toa och i min hjärna svär en ramsa och funderar över hur jag ska lösa detta när jag måste skicka datorn tillbaka till Sverige och det inte är en utgift jag ser fram emot att betala. Men när jag kommer tillbaka så säger Oskar "du kan ju prova installera nu men jag vet inte om det funkar, det är ju antagligen något fel" men då hade han kommit så pass långt att den typ funkar, Vista skulle gå att installera.

Jippi säger jag, men förstår ni att jag fortfarande är skeptisk till om den funkar? Nu sitter jag här i alla fall, vid min nya dator och skriver detta inlägg och den verkar fungera, som den ska utan problem, så jag håller verkligen tummarna att det är inte något fel.

Jag ska däremot mail till komplett där jag köpte den och föra hur detta fungerar om jag måste skicka tillbaka dem OM det liksom är något fel på den eller om det bara hände något konstigt. Sen så fick jag inte med ett enda litet papper så jag har egentligen inget kvitto förutom orderbekräftelsen jag fick via mail. Och ja, nä det känns lite halverst men funkar den som det ska är jag super nöjd verkligen.

Vi får väl se hur det går, Oskar säger att jag lär märka om det är något fel på den nästa gång jag startar datorn efter att den har kallnat alltså i morgon om jag stänger av den ikväll. Just det känns lite jobbigt men ändå så kommer jag nog inte har den igång dygnet runt, det måste ju ändå vara mycket slitsamt på den.

Så hur var det där med en toppen helg? Planen är i alla fall bio i morgon, jag och Simon nu ska vi bara kolla upp var man kan gå och se och vad det går för filmer men jag återkommer med mer uppdateringar här sen och jag vet att jag har LOVAT bilder och bilderna kommer när jag bara fått ordning på denna makapär och allt vad kameror och minnen heter. Vi ses, go helg.

Inga kommentarer: