När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

söndag, januari 11, 2009

Röka på, lagligt?

Jag sitter nu och pratar med min plutt över msn, det är kul att få prata med han ibland och när man har tid och inte behöver stressa, skönt! Han frågade mig vad jag hade haft för mig igår och inte blev det mycket inte. Jag gjorde verkligen inget vettigt på hela dagen, jag gick enbart och handlade lite mat och frukt. Annars läste jag bok, såg tv, satt vid datorn och kollade bloggar, såg dokumentärer osv.

Vi kom in och började prata om vad jag sett för dokumentärer och en handlade om droger i USA och Canada, främst då Cannabis/marijuana. Dock såg jag inte hela utan missade början men om jag uppfattade saken rätt så är det lagligt att röka på i Canada men inte i USA.

Man fick iprincip allt man kan tänka sig, hur man odlar och klipper bladen, vad som man egentligen röker och hur det funkar, hur man säljer det. Vad man kan tjäna, om det bara stannar inom delstaten i USA där det odlas eller om det kommer till andra delstater eller ända till Canada. Det var otroliga summor, vilket dom flesta redan vet men det är skrämmande att se det.

Bland annat tas det upp varför det inte får användas i medicinskt syfte eftersom att marijuana/cannabis är om man nu ska säga medicin som har överlägset flest användningområden. Den hjälper folk som bland annat har cancer, epilepsi, MS och fibromyalgi. Så det skulle alltså till och med hjälpa min mamma.

I dagsläget så finns det mediciner som skapas som har precis samma uppbyggnad när vi är nere på atom och molekylnivå, alltså syntetiskt tillverkat maijuana. Problemet är bara att det kan ha lite olika effekter ändå eftersom att det kan påverkas lite olika vid användning när det bryts ner i kroppen av tex aminosyror (nu ska ni ha i åtanke att jag inte minns allting till 100% så det kan absolut smyga sig in små fel i det jag skriver men själva tanken med det jag skriker är den som ska fås fram, termer har jag väl aldrig varit riktigt bra på). Av någon anledning så påverkar det inte riktigt på samma sätt som när det är en odlad växt och ja då har ju de syntetiska medicinerna en nackdel där. Därför försöker man göra det lagligt i alla fall till medicinska syften.

Hum, jag tycker det är både och med det här, jag vill självklart att mamma ska få må så bra som möjligt och skulle det krävas marijuana för det, ja då är det så men hut fel skulle det inte kännas att mamma kan sitta hemma och röka? Nej, det skulle kännas helt tokigt, men lättare skulle det vara om det fanns i pillerform, det är iaf min personliga åsikt.

Åter till dokumentären så tog dom även upp om en snubbe som heter Marc och bor i Canada, har bott där hela sitt liv och ja då självklart är Canadensisk medborgare. Han säljer frön över internet och ja självklart så har människor från USA beställt från honom och nu kräver USA att Canada ska lämna ut honom så USA ska kunna ställa Marc till svars för det han säljer. Men problemet här är att det han gör är fullt lagligt i Canada och ärligt så förstår jag inte varför det inte är lagligt i USA, eller varför dom lägger sig i.

Denna parallell drog dom i dokumentären, vi säger att det finns en kille från USA, vi kallar honom X. Han beställer vapen från något annat land här i världen. Han mottager sitt vapen och säg då att USA kommer på honom med det är och då griper honom. Ja, då är det ju X som dom tar och sätter i fängelse eller dömmer, det är ju han som åker dit. Inte försöker dom ta reda på vem som sålt detta vapen, var det kommer ifrån och sätta dit den som sålde.

Nej, men i detta fall gör dom det. Dom tar reda på vem som säljer, vilket inte är så svårt eftersom att Marc faktiskt gör något som är lagligt i sitt land så han behöver ju inte dölja något. När dom vet det så kräver dom helt enkelt av Canada att dom ska överlämna Marc till USA så dom kan sätta dit han. Lite sjukt tycker jag att det är.

Men jag vet inte vad jag ska säga om saken, detta tycker jag ändå är saker som borde diskuteras och är värda att fundera över.

Vad säger ni? Jag reserverar mig dock för att jag kan ha råkat skriva lite fel i form av någon term osv men tror att jag har fått det rätt. Så om det är någon som vill rätta mig gör det men jag bryr mig inte. Bra för er om ni har koll på läget i alla fall.

Inga kommentarer: