När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

söndag, januari 25, 2009

Mynt.

En sak som fortfarande förvånar mig när jag är och handlar och när jag har kontanter. Nästan varje gång jag är och handlar och betalar med en sedel så får jag bara mynt tillbaka, det är skit irriterande. Min börs kommer bestå av bara små mynt i slutändan men samtidigt så kan det vara en guldgruva. Jag är inte heller van att mynten kan vara värda så pass mycket.

Det är lätt hänt att man står där med en massa mynt och så tänker man att det inte är så mycket men räknar man dem så kan det lätt vara runt 60 norska. Jag vet inte när jag hade 60 svenska kr i min börs i mynt senast, sällan har jag 6 st tior. Jag hinner oftast handla upp en tia här eller där så oftast finns det bara några enstaka kronor.

Här får man alltid tillbaka växeln i mynt så berget bara växer och växer, vilket den största anledningen till är att dom inte har tjugolappen här utan tjugokronan. Men om jag väl ska betala med mynt så känner jag mig bara som en tönt när jag står där och försöker fiska fram rätt antal pengar. Det är både och men tungt blir det oftast i alla fall.

Inga kommentarer: