När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

torsdag, december 11, 2008

Oslo.

Snacka om att jag bor med 2 gulliga killar här i Norge, Oskar har fixat upp sin lilla bärbara så nu får jag använda den, tack och bock. Så nu drar vi en historia här om vad som har hänt.

Alltså i söndags så lämnade jag Skellefteå med buss, till Bastuträsk för att hoppa på nattåget som för min del gick till Hallsberg och sedan därifrån till Oslo. Nattåget ner var faktiskt en riktigt kul upplevelse och som faktiskt måste vara min bästa resa med tåg. Jag åkte liggvagn med 4 andra trevliga damer. Sedan så kan jag säga att varje gång jag skulle kliva av ett tåg eller byta så blev jag verkligen SUPER nervös och kunde inte äta något och ville ungefär bara spy. Jag hade en fullproppad resväska och en bag som såg ut att spricka plus min handväska. Jag kan säga att dom inte var lätta direkt så det var att kämpa när dom skulle röras från en plats till en annan. I hals berg fick jag vänta i över en timme innan jag satt på tåget vidare som skulle ta mig till Oslo.

Väl i oslo så kände jag mig helt vilsen med alla människor som springer överallt, men jag lyckas hitta en liten minibank att ta ut pengar på och sedan så frågar jag mig vidare till T-bane. Då kommer jag ju till en sån där biljettautomat och på något sätt ska jag lista ut så att jag får rätt biljett och kommer på rätt T-bane och åt rätt håll. Och självklart blirjag uppskrämd om att om jag åker åt fel håll så kommer jag åka till världens ände. Men jag lyckas åka åt rätt håll som tur var. Jag slår en pling till Oskar och han möter upp mig vid stationen som jag skulle av på.

Jag kämpar med väskorna men det slutar med att Oskar tar resväskan och jag dom andra och han erkänner att det var tungt och innan vi kommit till lägenheten så var han svettig och hade ungefär fått sig ett till träningspass.

Jag får äta mat med dem sen som Oskar lagar, det blev lax och ja, alla som känner mig väl och brukar äta ofta med mig vet att jag inte tycker om lax men jag gav det självklart ett försök. Och det var helt ok måste jag säga. Sen for pojkarna och träna inklusive den extra som typ bor här också, alltså Rene. När de var och träna på gymmet som ligger 300meter bort så passade jag på att duscha och sedan iprincip går och lägga mig.

Jag kunde än en natt till inte sova så speciellt bra eftersom att jag denna gång var nervös över att hitta till dagiset och fara dit och vara där. Men det gick bra att åka T-bane utmaningen var när jag klivit av på rätt station. Men jag lyckas lista ut vad som är rätt håll och följa rätt väg. Jag hittar praktiskt taget faktiskt rättadress också men det var inte lika lätt att lista ut vilket hus det ändå var. För så här ligger det till, jag gick efter en väg och på sidan om den går en stenmur. Sedan blev det ett hål i muren för att det gick en väg in och brevid vägen in stod skyllten. Holmenkollveien 95a -... något annat. Och adressen till dagiset var just Holmenkollveien 95a. När jag väl tittar in ner efter vägen så ser det ut som en miniby där. Men jag har hur tur som helst, för sedan tittar jag upp efter vägen och som jag gått efter och ser en kvinna komma gående och bär på ett barn. Så Linda tänker tyst för sig själv, Yes hon ska till dagiset och jublar inombords! Och visst var det så, så jag hänger bara på och hon visar vägen. Tack så mycket!

Men det är faktiskt så att denna dag kommer jag beskriva i ett eget inlägg, så jag kommer upprep mig lite smått där men jag vill inte avsluta alla spännande detaljer i förväg. Hur som helst så är jag nu inne på min fjärde dag här i Oslo och jag tycker att jag börjar få kläm på i alla fall att resa till och från jobbet. Jag har idag träffat Tone och skrivit på kontraktet. Jag fick även fara tidigare från jobbet för att hinna med och fara på Skatte etaten och fixa papperen där så jag får mig ett person nummer. Vilket leder till att jag sedan kan gå in på en bank och fixa ett bank konto nummer och sedan få min lön. Efter Skattae etaten så gick jag även runt på en liten del av Oslo by och tittade på allt och ingenting. Dom har även här telefon abonnemansförsäljare i galleriorna. Dom jag träffade på var Tele 2 och faktiskt så ville jag prata med dem. Det är nämligen så att om man ska ha ett telefonnummer här i norge så ska man ha ett från dem. För dom är helt klart bäst och billigast när det handlar om att ringa till Sverige.

Magnus har nu varit så söt och beställt mig ett kontantkort med ett nummer så har jag tur anländer det imorgon vilket nu innebär att jag kan ringa till Sverige för endast 69 öre/min vilket inte alls är fy skam. Det jag mer fick veta av Tele 3 människorna är att dom har ett väldigt bra abonnemang och jag har alltid tänkt, aldrig ett abonnemang men det finns ungefär inga nackdelar med detta. Det är ingen månadsavgift alltså har man det och använder man det inte på en månad kostar det ingenting, sedan är det ingen bindningstid heller så jag kan alltid säga upp det när jag vill. Med detta abonnemang så ringar jag för 39öre/min till alla här i norge plus alla i sverige och plus och jag ÄR i sverige och ringar till någon annan i sverige. Så det är inte dumt. Dock så måste man ha norskt person nummer så jag lär ändra till det när jag fått mitt.

så det var lite av min uppdatering för nu. Imorgon har jag en liten sovmorgon och börjar inte jobbar förrän kl 9 men å andra sidan så ska jag stänga dagiset själv också. Men det kommer gå bra :)

Nu ska jag prata en stund till men alla nära och kära och sedan är det duschen och sängen för min del. Imorgon så kommer jag återkomma med ett inlägg om min dag nummer 2 här i oslo. Det är en historia att förtälja för sig själv.

God natt!

Inga kommentarer: