När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

måndag, december 15, 2008

Milstolpe.

Hej, jag saknar en av mina milstolpar här. Det är att, jag faktiskt har beställt ett norskt telefonnummer, ett kontantkort och Mange skröt upp det så pass hårt och sa att det skulle gå skit fort och jag kunde få det bara efter en dag eller 2. Men det har jag inte fått än och jag vill verkligen ha det just nu, så jag kan ringa hem till att söta.

Hade det gått SUPER fort skulle jag ha fått det i fredags men det fick jag inte så då antog jag att jag skulle ha fått det idag men det har jag inte heller. Och med tanke på att Tele 2 har dragit pengar så vill jag ju ha mitt nummer. Mange sa också att jag skulle ha fått ett mail av dem, vad som skulle stå i det vet jag inte riktigt men det skulle väl vara en bekräftelse, men det har jag inte fått. Hum, så just nu känns det lite halverst vad det gäller den saken. Jag har skrivit upp nufror som jag antar är ordernummret men, fortfarande så har jag som ingen koll. Jag vill ha mitt nummer och kunna ringa hem utan att ringa upp Oskars pengar, för det skulle inte kännas bra att göra!

Jag var stensäker på att jag skulle få det idag och var helt taggad, det var ungefär det jag tänkte på hela vägen hem från jobbet och när jag då öppnar lila brevboxen i "trappuppgången" så fanns det inte där. Suck, jag antar att jag börjar sakna människorna där hemma men jag skulle inte ha några problem om jag bara kunde få prata över telefonen. Sen har jag lite dåligt samvete över att jag inte ringt mamma och pappa än men jag tänkte hela tiden att dom kan jag ringa med mitt egna nya nummer och betala för det själv och det skulle ju gå så fort att få det... men det har ju inte kommit.

Ja men då vet ni hur det ligger till med den saken, jag ger det till imorgon på sig annars kommer jag bli fundersam och seriöst måste ta tag i det där, jag är över vänt.

Nu till något annat, jag hade sen vakt idag för första gången, riktigt på riktigt vilket innebär att jag stängde dagiset själv. Och vad jag vet så har det gått bra, men det är inte förrän i morgon som jag får veta vad jag har glömt då Anette kommer dit och öppnar. Men det är inte så där farligt konstigt mycket, det ska vara städat och snyggt, tömma alla sopor och blöjor och sånt logist. Sedan släcka alla lampor och se till så alla dörrar är stängda och dra ur några kontakter och ta in lite grejer som ligger ute i vagnarna. Och det var vad jag gjorde, jag hoppas att det var allt. Men det känns som att det inte kan finnas nå annat som skulle vara superviktigt som man måste göra.

Så, jag har sen vakt hela veckan vilket innebär att jag börjar kl 9 varje dag. Sweet, sen nästa vecka kommer jag bara jobba en dag och sedan bär det av hemåt och den sista dagen där så ska jag har tidig vakt så då ska jag vara på dagiset kl 8 och ta emot alla barnan. Det ska bli spännande. Så då vet ni hur jag har det är borta.

Jag är också taggad över att komma hem till jul. Och den 27 vilket är lördagen så vill jag gärna hitta på något med folk, gärna typ en laid-back fest eller nåt. Jag har i alla fall boka tid på make up store så jag ska bli sminkad. Och jag mamma jag vet att när du läser detta kommer du tycka men å så onödigt men faktum är att egentligen inte för jag har en anledning. Min fundation flaska gick sönder där hemma i Skell men inte mycket utan bara så själva "locket/pumpen" som lossnade så den funkade ju bra hemma i Skell när den bara kunde stå på ett och samma ställe, men att flytta med den till Oslo, där den flyttas fram och tillbaka är inte så bekvämt, plus att det inte var sådär super mycket kvar så då tänkte jag köpa en ny. Men eftersom att den endå kostar typ 250 kr så har man ju bara då en halv sminkning så lägger jag till det dubbla får jag sminka mig där, plus att man får välja något kul efter och sedan bli super snygg för en kväll. Toppen säger jag, det är kul att unna sig något. Så då vet ni hela den historien.

För övrigt kom jag nu på en sak som vi pratade om i går kväll och det var att Rene tyckte att jag skulle börja jobba på hans jobb, men det funkade ju inte tyckte jag eftersom att jag jobbar på dagiset. Och då försökte han och mange först övertala mig att jag skulle byta jobb men sen så övergick dom till att försöka övertala mig att jag skulle jobba deltid där, vilket innebär alltså helger och då blir det varannan helg. Vid närmare eftertanke så är det ju något som jag skulle kunna göra, jag är ju ledig på helgerna. Men då är det ju så att han jobbar på ett företag och håller på med att skicka fisk här och var över världen och då innebär det att jag måste ha truckkort, vilket jag ju inte ha. Men han var snabb på att säga att man får det av företagen, men lite skeptisk var jag över om man skulle få det även om man bara skulle jobba varannan helg och jo det skulle man enligt honom. Och eftersom att jag är tjej skulle jag få jobb där direkt.

Skulle det vara så fel? Han sa att jag skulle få 10 000 i månaden för att jobba där varannan helg. Och med det som argument så varför inte? Jag bo här i oslo, jobbar på ett dagis med mysiga små barn och det är inte allt för utmattande eftersom att det bara är 6 st (oftast bara 5) och hur många människor i den här staden känner jag som jag verkligen vill umgås med varje helg? Få se nu, det är inte alls många, jag vill att Simon ska vara här annars klarar jag mig, så varför skulle jag inte jobba varannan helg då? Jag är ju inte här för att glassa igenom hela tiden heller. Jag vill naturligt vis inte slita ut mig men i mina öron låter inte varannan helg så där super jobbigt. Så det tål att funderas över. Det skulle väl inte vara så fel med extra klirr i kassan, det är ju bara att inse att jag faktiskt inte tjänar så super bra på dagis jobbet, inte så som man ha fått höra om vad man kan tjäna här i norge. Så varför inte? Vad tycker ni, är det något jag ska satsa på eller tycker ni att det är en dum ide?

Jag lutar lite för, men då är det något som jag tänker ta tag i efter jag varit hem över jul. Kör försiktigt allihopa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag fick äntligen mitt norska nummer idag med posten! Men då visar det sig att dom skickar pinkoden i ett annat kuvert av säkerhetsskäl som man får senare, så jag kan ändå inte använda det än. Vääärt!