När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

onsdag, december 17, 2008

Lilla julafton i norge.

Ja då var det onsdag då och en vecka kvar till julafton, det känns helt skumt att det är så och innan dess ska jag hinna hem. Jag pratade en stund med Simon och fick då höra att Susanne fixar en julskinka enkom till mig, hur söt är hon inte! Hur som helst så har det känt som en liten julafton för mig idag. Först så kom Anna-Ingeborg idag och hon är förskoleläraren som är på barnehagen en gång i veckan och hon hade med sig ett kuvert från tornsvålen (alltså "företaget" som äger barnehagen) där det stod massa tack för att jag jobbar ungefär och så fick jag en julegova som var 250 norska på the body shop. Tack och bock säger jag verkligen eftersom att jag endast har jobbat i 1 vecka. Sedan så hade även Anna-Ingeborg med sig en liten gova som var 2 st chokladfigurer, en i vit och en i mörk choklad En jultomte och en gran var det, jätte sött. Tack för det med!

Sedan så hade vi föreldrakaffe på barnehagen vilket innebär att föräldrarna får komma lite tidigare och så får dom fika lite, bla lussekatter som vi bakat men utan saffran/eller deras stad in och russin. Så helt enkelt blev det bullar som bara såg ut som lussekatter. Men kul var det att dom kom och satt ner och man han prata lite, det kom till och med en morfar i stället för en förelder till ett av barnen. Sött, men sötast av allt var att föräldrarna faktiskt hade gått ihop och köpt 2 govor till oss alltså jag och Anette. Vi som jobbar på dagiset, dom tyckte att vi var så duktiga och tog hand om barnen så bra och dom var så tacksam över att vi fanns. Jag tappat typ hakan eftersom att jag än en gång bara hunnit vara på dagiset 1 vecka. Förtjänar man detta då?

Men uppenbarligen så blev dom glad över att jag är där och dom verkar väl tycka om mig, det dom har sett så då kan man inte bli annat än glad. Barnen hjälpte oss att öppna paketen och det var från the body shop, en sån där dusch boll, shower gel och body butter. Jätte sött. Tusen tack som man säger här i norge när man ska tacka för något, i sverige säger vi bara tack. Man framställs ju som lite otacksam i jämförelse med det.

Nu sitter jag här i lägenheten och funderar på vad jag riktigt ska göra. Jag är van att alltid någon är här eller att det är någon som dyker upp inom en halvtimme timme efter det att jag kommit hem. Men ingen Oskar än, så nu vet jag inte hur jag ska göra med mat. Han verkar inte ha tagit fram något så jag får väl fixa något själv. Men jag överlever.

En sak som jag tänker på varje gång jag är ute och går här efter vägarna är att om man ska gå över ett övergångställe så stannat (i jämförelse med sverige) alla bilar, med undantag för dem som verkligen inte hinner. Alla som kan stannar för att man ska få gå över vägen. Jag blir lika ställd varje gång det händer. Men det är väldigt skönt, det är likson bara att knalla rätt över vägen.

Jo och en sak till som jag inte får glömma, jag har nu fått mitt norska telefonnummer och jag tänker inte skriva ut det i bloggen så vem som helst kan få det och trackasera mig utan, vill någon ha det får ni allt vackert fråga om jag inte redan har uppmärksammat er på vad det är redan.

Så nu ska jag fixa mig något att äta, vi ses och hörs. PS. Jag vet att bilderna suger i kvalla but that's life. DS.

Inga kommentarer: