När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

torsdag, november 06, 2008

Photoshop i all dess ära, eller?

Ja här var det lite stillastående även fast jag tänkt många gånger att jag ska skriva så har det inte blivit av för då har jag gjort andra saker. Men i måndags och tisdags så jobbade jag faktiskt i Bureå så då blev det inte mycket annat gjort. Igår så var jag bara hemma och då satt jag mest i PS och jobbade. Jag såg lektionen för ansiktsretuch och det är jätte kul men ja, helt ärligt så hade jag listat ut mycket själv. Men det är bra att få exempel på arbetsflöden i alla fall. Så efter det så satt jag och pillade på och gjorde lite vardags retuch så att det ändå blir snyggare fast det ska inte synas att man gjort något egentligen. Så allting som är tillfälligt tas bort så som tex finnar.

Här kommer i alla fall några bilder upp.

Detta är före-bilden, den är endast beskuren.

Och här har vi resultatet.

Här har vi före-bilden.

Och detta är efter lite retuch med fokusering på ansiktet.

Alltså efter att gå denna kurs och lära sig enormt mycket om photoshop och vad man kan göra så känns det nu som att jag verkligen kommer att ha svårt att skilja mellan vad som är okej att göra och inte. Först så tyckte jag att det var väldigt självklart som att man kan ändra ljuset i bilden alltså om den är lite för mörk eller ljus. Även ta bort sånt som är tillfälligt så som om man har någon finne eller skit på linsen. Men sen då?

Nu känns det som att jag nästan inte skulle kunna ta en bild och om jag ska använda den till något så måste jag redigera den första. Man göra en hej dundrande massa saker, mycket ofta väldigt subtilt så att det inte alls blir så stor förändring men många små förändringar leder ofta till en helt annan bild, är det då rätt?

Jag hade inställningen om att jag skulle vilja lära mig fotografera, (gärna väldigt bra) och att jag då skulle använda photoshop som ett redskap men att absolut allt det viktiga skulle göras vid fototillfället, så som alla rätta inställningar och så vidare. Och nu får jag nästan skuldkänslor om jag arbetar med bilder i photoshop, för det kan bli extremt stor skillnad utan att behöva göra så speciellt mycket. Problemet är då att jag inte vet om det är rätt eller fel, gör jag allt i photoshop ja då är jag väl ingen direkt bra fotograf.

Men samtidigt så kan ja ta bilder och se vilken otrolig potential de har om man får redigera dem i photoshop. Ta denna bild till exempel, tanken med denna bild var att gör den svartvit och det har jag inget dåligt samvete över att göra i photoshop. Det är helt ok, men nu har jag även ökat kontrasten, jag ändrade de få färgerna som fanns i bilden innan jag gjorde konverteringen till svartvit för att få en bättre effekt och så ludda jag till bakgrunden lite extra. Och så gjorde jag även bilden lite mörkare och beskar den ytterst lite.
Och här har vi resultatet (ni får ignorera min vattenstämpel).
Jag tycker verkligen om bilden otroligt mycket men den är ju photoshopad! Jag kommer få spunk av det här och jag känner på mig att jag kommer bara att börja photoshopa mina bilder mer och mer. Men som en gäst"föreläsare" sa som jobbar bla som bröllopsfotograf och då redigerar bilderna själv och även andra bilder, så länge man inte förstör/ändrar/tar bort en del av personligheten så är det okej. Det är väl helt okej riktlinjer hoppas jag?

Nu tänker jag avsluta med att säga, JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT MINA POPCORN-KRYDDOR (från USA). No more naked popcorn, är det värt det? Bild kommer.

Inga kommentarer: