När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

torsdag, september 11, 2008

Jobb?

Så idag var jag på en typ rekryteringsträff och jag var så peppad och så nervös före för jag var riktigt sugen på jobbet. Nu så här i efterhand så är jag inte alls ledsen om jag inte får det.

Det var som crupier ute vid spelborden på Station 8 osv alltså åt Cherry. Och visst det är ett deltids jobb, ca 20 timmar per månad, men då är det ju fortfarande en liten slant i kassan. Det innebär alltså att man ska sitta och vara dealer vid Black Jack borden. Jag skulle verkligen tycka att det var skitskoj om jag fick göra det.

Fast nu är jag verkligen tveksam till det. Allt lät jätte bra fram till den enskilda intervjun då jag då fick veta att om man då verkligen får erbjudandet om en tjänst så måste man skriva på ett kontrakt som säger att man har en provanställning på 6 månader och då är tanken att man minst ska jobba dessa 6 månader. Om man väljer att sluta innan dess så blir man ersatts skyldig en summa på 3000kr eftersom att dom har lagt ner en viss summa för att utbilda en och så vidare. Dom har det som en försäkring för dem att alla som är lite tveksam inställd till jobbet ska tacka nej och att då alla som verkligen vill ha detta jobb och är motiverad ska få chansen till det.

Problemet är bara för mig att det är ju bra om jag får ett jobb i 6 månader, eller? Egentligen inte eftersom att nu är det september och om vi säger att vi räknar att jag börjar jobbar från Oktober om jag får det. När det då har gått 6 månader då är det April. Och då är jag och Simon i Norge. Vi får lägenhet där den första Mars. Så det går ju inte riktigt ihop. Så om jag tar detta jobb så blir jag alltså måste jag ju sluta tidigare och då måste jag betala 3000 kr för det. Är det värt det?

Jobbet i sig är nog jätte spännande och jätte kul och det vore skitroligt tror jag men samtidigt känner jag nu att efter ha varit på denna information så blir jag inte ledsen om jag inte får det. Det blir nästan jobbigare OM jag får det för så måste ju JAG ta ställning till hur jag ska göra. Så det är nästa så att jag känner att jag vill slippa göra detta val. På måndag eller tisdag får jag i alla fall veta om det är aktuellt för mig att få ett extra tillfälle att komma och se och vara med på hur arbetet fungerar och har jag kommit dit, det är efter det som det är då är dags för kontrakt så det är då man måste ta ställning tills dess man man bara flyta med.

Vilket som spelar mig faktiskt ingen roll känns det som. Så det är vad som har hänt idag. Det tog verkligen sin tid och jag var den som fick komma in sist på den enskilda intervjun, but who cares. När jag kom hem så gjorde jag och Simon den snuskigt goda pasta gratängen som kommer ut viktväktarnas "kokbok". Mums. Sedan blev det lite serier och efter det har jag varit iväg på ett Friskis pass och nu sitter jag här ny duschad.

Jag hade också tänkt komma till det här med serier. Jag och Simon har börjat se en serie som folk har sagt ska vara bra, en SVENSK serie. Den heter Tusenbröder och faktiskt så måste jag säga att den verkligen är GRIPANDE.

Jag rekommenderar verkligen att man se den och nu ska jag som inte avslöja allt som händer men alltså, det känns helt absurt när det är killar på svenska som sitter och snackar på precis samma sätt som folk gör i serier från USA. Allt blir så påtagligt på svenska. Det känns som att det lika gärna är grannen som man ser på tv. Och för den som tar sig tid och ser serien kommer då förstå att det kanske inte är det bästa om det skulle vara grannen som faktiskt är med. Men det är ett litet tips. Man kan alltid börja se och sedan skita i det om man inte tycker om den eller om den helt enkelt blir för som i Simons fall att han får SÅ mycket ÅNGEST när han ser den att han faktiskt inte ser längre. Han kan se någon snutt här och där om jag ser men annars så föredrar han att låta den var. Den är lite komplex måste jag säga.

Och nu till det sista jag hade tänkt att hinna med. Simon var så söt att nu efter att han kom hem från en Thaiboxningsträning så skulle han koka 3 ägg för att käka äggmacka. Jag vet inte vad han skyller på riktigt men av någon anledning så la han ett ägg på golvet och självklat gick det ju sönder också. Jag dokumenterade även detta med en bild men för tillfället så ville inte datorns USB fungera som den ska så jag kunde faktiskt inte flytta över bilden. Det får bli en annan dag.

Du ska jag äta en muffin och sen typ spela lite mahjong och sedan hoppa i säng.

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh, ja, Tusenbröder! Följde serien för några år sedan när den gick på TV. Otroligt gripande och trovärdig. Tyvärr har jag ännu inte sett filmen, men det måste nog bli av snart...