När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

måndag, augusti 11, 2008

Måndag igen, nr 4.

Vi börjar med invägningen och mätningen så jag inte glömmer bort det. Och faktiskt så trodde jag att det skulle ha gått åt fel håll denna vecka och jag är innerligt glad över att det inte har gjort det med tanke på att jag faktiskt har fikat vanligt onyttigt fika hela 3 gånger denna vecka. Så mitt resultat är, jag väger fortfarande 64 kg som för en vecka sedan och har samma midjemått alltså 85 cm. Och det är jag nöjd med med tanke på omständigheterna och alla onyttigheter.

Jag vet att jag har varit dåligt på att skriva nu men det händer ihop med att jag bland annat har varit så pissigt less på att jobba och fara och flänga till olika ställen så när jag väl har haft tid över så har jag prioriterat att göra saker i stället för att sitta här och mögla.

Så jag dra fort lite vad som hänt och jag börjar med i fredags. Då jobbade jag alltså kväll på Bilisten, jag skulle stänga macken och det var Anna-Karin som jobbade i grillen och skulle stänga den. Och hon var jätte duktigt för att bara ha jobbar topp mellan 2 - 3 veckor fast det gör också att man måste hjälpa henne väldigt mycket och nästan hela tiden. Och det är ju inget fel med det, det blir bara jobbigt när det är jätte många som ska ha mat och så ska jag sköta kassan i macken där det också är massa folk. Och jag måste säga att det faktiskt var ovanligt mycket folk på båda ställena denna fredag. Så ja, det blev lite missförstånd och sådär men det är ju sånt som händer.

A-K råkade bland annat göra dubbelt av 2 beställningar för jag trodde inte att hon hade gjort dem eller hade koll på dem så jag hade lagt fram ett ganska långt kvitto med beställningar men eftersom hon redan hade börjat på 2 så gjorde hon dubbelt av den, lite synd men shit happens. Det kunde ha varit värre. Sen så är det min uppgift att jag som står i macken ska slå ut kassan i grillen och "bokföra" lite siffror och ta hand om pengarna osv. Och då kom som det första problemet. Man ska skriva ut ett kvitto som ska läggas med alla viktiga papper i slutet av dagen så allt är på samma ställe och när jag då slagit ut det så helt plötsligt slutar det bara mitt upp i allt och så står det: papper empty. Och jag har ingen susning om var rullarna med papper är till kvittona till den kassan och ännu mindre vet jag hur man byter den.

Så det var bara att ringa Annelie, och hon guidar mig till att hitta rätt rulle och sedan så förklarar hon hur jag ska göra men nog var det verkligen problematiskt. Jag fick det fasen inte att fungera för det fanns ju 2 st pappersrullar en som är det vanliga kvittot och en som finns där typ för bokföring och som ska arkiveras typ. Och självklart var det ju den rullen också. Det tog mig kanske 30 min innan jag till slut hade fått fram en liten flärp med papper så att jag kunde sätta allting på plats. För papperet ska ju passera mellan rullar och grejer. Men till slut.

Vid den här tiden hade det varit så fullt upp och ja det där krånglade att jag inte alls hade hunnit med att göra något av det jag egentligen skulle göra som att fylla på snus och cigaretter, ännu mindre fylla på dricker eller torka av borden och ställa upp stolarna. Men jag biter ihop och tänker att jag hinner allting bara det lugnar ner sig lite så.

Och visst blev det lite lugnare så jag trodde att jag skulle hinna ro i land allting men så kom nästa problem. Datorn i macken, den bara gav upp och hängde sig. Då var det redan sådär 3 st i kö + att det var folk som ville tanka. Men det som måste göras är att starta om datorn så då gjorde jag det. Efter att ha rådfrågat Annelie. Men då var det ju bara så att det är ju inte riktigt som en vanlig datorn som ska starta utan det tar upp mot en kvart för den att stänga av sig och gå igång igen och gått igenom alla program som måste startas och ja gud vet vad, jag har ingen aning vad dom är till för och vad de göra men startas ska de tydligen göras innan man kommer in i kassan igen.

Äntligen var det gjort och vad händer, jo efter att ha scannat in 1 grej så hänger den sig igen och jag hade bara alternativet att starta om datorn ännu en gång och vänta ca 15 min till. Och kön bara växer med folk som vill handla och folk som blir lite sådär smått irriterade över att det inte funkar. Jag kan ju inte göra annat än att bra stå där och förklara läget.

och än en gång så startar datorn men nu så lägger scannern av, den bara lyser rött och funkar inte och det går inte göra nånting med datorn eftersom att det inte går att scanna och om jag trycker på någon knapp och ska slå in manuellt så går inte det för det är som att den inte tar att jag trycker. Så jag ringer Annelie igen och förklarar och det hon sa att jag var tvungen att göra är att ringa jouren. Så hon berättar var jag hittar numret och efter många om och men får jag tag på någon som säger att enda sättet att få igång scannern är att göra den strömlös så jag måste alltså hitta kontakten och dra ut den. Sen för att få datorn att funka måste jag göra någon konstig reset på den genom att trycka in en penna i ett litet hål i någon konstig dosa som finns där under disken.

Men vid det här laget så kom Jocke in och frågade hur det riktigt går för mig (Jocke = kollega, han flickvän var inne och skulle handla och hade tydligen ringt efter honom) så han fick hjälpa till och hitta rätt sladd och dra ut rätt kontakt. Men tillslut så fick vi rätsida på allt och reseten funkade och datorn var igen och lika så scannern och allting verkade fungera.

Vid det här laget var det ca 20 minuter kvar innan jag skulle stänga macken och fortfarande hade jag bar hunnit fylla på 1/4 av alla dricker. Det är då som man faktiskt är tacksam att det är en själv som ska öppnadagen efter och vet vad som är gjort och inte gjort.

Efter det var det alltså lördag då jag jobbade mellan 9-14. Efter det kommer jag tillbaka hem till stan och byter kläder och sedan går ner till stan och bra går. Jag hittade ett par vita tygskor som det var halva reapriset på alltså betalade jag 74 kr för dem. Riktigt billigt tyckte jag. Sedan var det dags att ta sig hem för att komma hem i tid för att bara hinna värma en matlåda och kasta i sig maten innan mamma och pappa kom för att plocka upp mig och Simon för att vi skulle följa med till Sandfors för att fira lilla kusinen Josse som faktiskt inte är så liten längre. Hon fyllde ju faktiskt 18 år. Grattis till henne.

Jag trodde att vi inte skulle bli där så länge men se hur det gick med den saken för jag och Simon var inte hemma förrän vid 22.15. Jag som trodde att vi skulle hinna se en film och gå broarna den kvällen efter att ha varit i Sandfors, men se så fel men kan ha ibland. Ja ja, det var som bara att hoppa i säng för att stiga upp på söndagen och jobba. (En liten parentes bara, i Sandfors så gav Simon mig en lite fläskläpp genom att bita mig, han är elak!)

Söndagen jobbade jag också mellan 9-14 och vet ni vad. Efter det så fick jag SEMESTER! Fast man kan ju inte riktigt kalla det semester eftersom att det är ingen som betalat mig för att vara hemma utan jag jobbar bara inte på 1 hel vecka. Och tro mig det kommer att vara underbart!

Så när jag kom hem efterjobbet tog jag tillfället i akt och gick broarna med Sofie och på tillbaka vägen så handlade jag på Kvantum. Sedan kom jag hem och gjorde middag. Sedan bar det av hem till mamma och pappa för att lämna tillbaka bilen som jag lånat. Väl där så färgade jag även mammas hår och sedan körde hon hem mig. Jag han vara hemma tillräckligt länge för att läsa lite bloggar och byta kläder innan jag gick över till Öquist för att se Arn med dem.

Och idag så sov jag tills jag vaknade. Steg upp och vägde och mätte mig som jag sa i början. Sedan tog jag en sväng ut på inlinesen vilket var riktigt skönt. Men jag gav mig ut medvetandes om att jag typ inte hade något direkt kvar av mitt bromsgummi. Men äsch tänkte jag, så illa är det väl inte. Men inte var det så bra, så jag bromsade alltså så lite som möjligt och när jag har åk ca hälften av min runda så börjar det låta alldeles för taskigt och jag tänkte som bara kolla hur det såg ut och plopp så lossnade "bromsklossen". Så då fick jag allt vackert åka resten av vägen hem utan att bromsa, det är då man är glad att det är uppförsbacke ungefär hela vägen hem.

Efter det så blev det en sväng på stan då jag bla, inhandlade en ny gummikloss, kostade bara 40 kr så det var ju inte alls farligt. Jag har dock inte kollat att den passar men enligt dem i affären ska den göra det och om jag bra öppnade förpackningen försiktigt och provade skulle jag få komma tillbaka om det var fel.

Sedan nu väl hemma så har jag bakat muffins och sedan hamnade jag här. Jag kom just på i denna sekund att jag faktiskt skulle köra igång och koka ris till maten så att jag får mig någon middag. Så nu sen efter maten så vet jag faktiskt inte alls vad som händer. Det kanske är någon som vill komma över och äta någon muffin och smaka av Simons kladdkaka som han har gjort. Den som lever får se.

Over and out.

Inga kommentarer: