När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

tisdag, juni 17, 2008

Första dagen själv.

Nu har jag gjort min första dag på jobbet, själv. Jag hade passet som börjar kl 13.00 och då ska man stå i grillen till kl 19.00 då man ska stänga den och rengöra allt och så slutar man sen.
Plättlätt kan ju en del tycka, allt som inte har en aning om vad det verkligen är som man ska göra när man rengör allt.

Jag har alltid haft den uppfattningen om att det är så snuskigt allt som har med hamburgare att göra. Den är en massa fett som den steks i och det är bara grisigt men sanningen är att när man startar dagen så är det i princip fläckfritt. Det är inget jäkla snusk för allting som du kan tänka dig är rengjort och diskat. Allt från att man rengör fritösen så man snurrar ojlan lite till att vi rengör munstyckena och "inner munstycket" där man tar drickorna. VARJE DAG.

Jag var med på inskolning och stängde grillen en gång och då var jag lite delaktig. Dom sa vad jag skulle göra och så gjorde jag det och andra gången jag var där på inskolning och skulle stänga grillen fick jag göra det helt själv, i princip allt. Det tog mig då ca 1 timma och 40 min. Så när jag var klar var kl ca tjugo i nio. Great. Hur kul är det, det tar ju för fasiken en evighet.

Idag var mitt mål att jag skulle hinna med bussen som går 20.20 från Skelleftehamn och jäklarns i hoppet det gjorde jag. Jag måste ha rekordstädat grillen för att vara första gången. Jag är så stolt.

Där emot så trodde jag att jag skulle dö. Som sagt jag började kl 13.00 och fram till ca 15.30 så är det inte direkt någon rusning, det gick gallant och jag blev nästan självsäker på det jag gjorde att, fan det här klarar jag. MEN, då kom alla som skulle äta middag och visst fattar väl vem som helst att folk kommer när det är tid för middag men det brukar ju vara överkomligt Nä jäklarns i hoppet så då står jag där med att redan ha tagit 2 beställningar med minst 4 olika hamburgare var och det bara kommer mer och MER...

Ronny tar fler beställningar och jag känner paniken komma, shit hur ska jag klara detta men jag försöker intala mig att jag måste göra klart de jag börjat med. Men så klart, det gick ju inte alls så bra som jag tänkt, jag glömde någon hamburgare här och tänkte lite fel där och inte var det rätt antal bröd i slutändan. Men jag lyckas, då börjar vi med nästa. Då är det 6 st Super mega bacon cheese, 1 super cheese på enbart 1 beställning. Nej nu glömde jag 1, innan dessa var det även 1 superskrov och någon mer burgare sen Super mega bacon cheese och efter den beställningen så var det minst 4 burgare till om det inte också var ett kebab mål.

Och jag bara ber till karln där uppe att ta oss igenom detta helskinnade och jag kämpar och kämpar när jag bara se hur allting framför mina ögon börjar ta slut. Jäklar, hur i allsin dagar ska jag kunna fixa detta om vi inte har någon ost och inte bröd. Det var som om han där uppe faktiskt stod på vår sida för till slut så lyckas vi och i en stilla minut där han vi fixa de mesta som tagit slut. Det var jäklart på hårt.

Där övervägde jag seriöst på att pensionera mig och bara inse att alla är inte bra på allt. Men så här i efter hand när jag tänker tillbaka på min första dag och ja ni andra kanske inte tycker att det där var så jävla hemskt, men ni har fel det är det. Alla ska ha olika saker och smältostar hit och ingen lök dit. Det är inte så jäkla enkelt MEN nångång under tiden här så har jag som fått inställningen att man ska göra allting samtidigt. Allting ska göras direkt, även om 1 beställning gjordes 7 min före en annan så ska allting göras samtidigt Och det funkar inte så. Det finns inte en chans i världen att man hade kunnat göra alla dessa beställningar ovan samtidigt. Och det är väl bara att inse. Ta de första beställningarna och gör dom och sedan ta nästa. Man är inte omänsklig och kan göra allting samtidigt. Det är nog svårt att alla i princip alltid har beställt olika och då ska man veta hur man ska göra dem, men till råga på allt så vill ju alla alltid ha dom på sitt sätt så ALLT är alltid OLIKA.

Det funkar inte riktigt att ha ett minne som en guldfisk. Trots allt så har jag väl gjort en ok första dag och jag hoppas att det inte kommer att bli värre. Nu är jag massa erfarenheter rikare. Var noga med att lägga på rätt antal med hamburgare, att de är rätt storlek och att man tar rätt bröd till dem också. Gör man det så fixar sig allt.

Jag kommer hem och vi har besök och får höra av Simon att av alla dagar som vi faktiskt bott här i lägenheten så valde alla som än inte varit förbi på riktigt att komma idag, när jag jobbar. Kul, Marcus som faktiskt inte har varit hit kom med sin tjej. Johannes kom också men han har faktiskt varit här tidigare, men vi får också långväga besök från Gällivare av Erika Jims kusin och ja Jim var även med hit. Alla kommer när jag inte är hemma, vilken skitplanering. Men samtidigt, det kommer fler gånger. Ska jag vara ärlig så har jag faktisk aldrig varit till Marcus, så jag ska kanske inte säga så mycket.

Nu börjar klockan bli mycket, som tur är jobbar jag inte imorgon så då hinner jag vila upp mig och peppa mig inför på torsdag när jag jobbar nästa gång.

Kör försiktigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra kämpat gumman :)