När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

fredag, maj 30, 2008

Blandade tankar.


Det här är min lilla ögonsten i köket, som faktiskt lever och blommar :D 2 samtidigt är inte illa, det är första gången!

Jag sitter och värmer upp nu för ännu några till timmar på Phone House. Det är fredag och folk har just fått lön (förra helgen eller i början av veckan) så nu borde folk logiskt handla en del så jag håller tummarna, i alla fall för att allting ska gå i hop för grabbarna nu.

Hur som helst tänkte jag ta mig tid en stund att sitta här och skriva lite om vad jag har tänk på den senaste tiden. Ta inte det här som att jag är arg eller så utan jag vill bara klargöra vissa saker som jag tycker är förbannat IRRITERANDE!

Att passa en tid eller att hålla en överenskommelse
Jag tycker att det är så snuskigt nonchalant, oacceptabelt och respektlöst att inte passa tider eller överenskommelser Är det sagt att man ska träffa någon en viss tid eller i runda slängar tex: Vi träffas vid 16 och går och tar en fika på stan. Ja har man fortfarande inte dykt upp halv 5 utan att hört av sig tycker inte jag att det är acceptabelt. Visst så kan det alltid uppstå hinder på vägen, stora som små. Några exempel, bilen startar inte, man måste jobba över, bussen är sen/missar bussen eller man hade ett annat ärende att springa innan och det drar ut på tiden.
Jag har inget emot en sådan situation om man skickar ett snabbt sms och förklarar att man blir lite sen eller ringer och förklarar. Det är helt godtagbart men vad som jag verkligen inte tål är när folk är så j*vla nonchalanta och har vetat från ca 30 min - 2 timmar innan att man kommer att bli sen och inte hör av sig förrän den utsatta tiden då man ska träffas. Gud i himmelen så irriterande det är. Är det bara jag som tycker så?

Anna ta inte det här fel för det besvärade mig inte på något sätt och jag blev inte arg, jag vill bara ha ett exempel att visa på.
Ex: Jag och Sandra skulle fira Annas födelsedag genom att åka Gringo dricka och ha skoj en lördag. Upplägget var som sådant, vi skulle träffas redan på dagen, snygga till oss och äta middag tillsammans och sedan röra oss ut på vägarna.
Jag hade varit snäll nog med mina kollegor på hemtjänsten i Bureå och sagt att jag kunde jobba 7-12 eftersom att någon var sjuk, det innebar då att jag skulle gå från jobbet direkt till Anna och så var jag där och då var det bara att dra igång.

När jag väl slutar 12 så får jag ett samtal av Anna att hon Sandra fortfarande var kvar i stan (de skulle bland annat gå på systemet) och att det inte alls skulle dröja länge innan de var tillbaka. Så då tänkte jag, nemas problemas jag gick och köpte mig en mjukglass och satt ute i det fina vädret och njöt. Efter en stund rör jag mig då till Anna för att se att de fortfarande inte kommit hem. Då går jag runt på baksidan och underhåller mig genom att gunga i solskenet. Det dröjer ännu längre och så ringer jag och frågar hur det går för dem och då lämnar dom stan så då är dom ju i alla fall på väg. I slut ändan så dröjde dom väl i runda slängar runt 1 timme från kl 12.

Ska man på stan och bara uträtta några ärenden så märker man ju fort om det drar ut på tiden och om man blir sen, nu vet jag att det kanske är lite tveksamt och jag kan förstå om Anna väntade med att ringa till jag slutade eftersom att jag faktiskt jobbade och jag inte alltid kan svara men ändå.

Om jag nu var Anna i detta fall och hon mig skulle jag ha löst detta genom att snabbt innan jag lämnade bureå kört förbi jobbet och lämnat en nyckel till huset så att Anna skulle ha kunnat ta sig in om man då blev sen från stan.

Inte för att detta fall bryr mig så mycket, jag fick äta glass och sitta ute i strålande sol så det gjorde absolut ingenting men det är som själva grejen. Vet man att någon slutar jobba kl 12 och denna person ska hem till mig så ser jag till att antingen vara hemma den tiden eller att ha löst det på något annat sätt så att människan slipper vänta utan att ha någonstans att ta vägen.

För mig, det som gör dessa grejer så irriterande om man inte dyker upp på bestämd tid eller ja inte håller det som vad bestämt, det är att andra ibland inte fattar att man kan ha andra saker för sig i stället för att stå och vänta på folk som är sena. Vet jag att jag måste vänta på någon i 30 min så skulle jag hellre göra annat i stället för att hela tiden måste passa mig efter andra som inte kan hålla tiden.

Helt enkelt detta gillas inte av mig.

Nu till en annan grej som jag har tänkt på och då menar jag en helt annan grej. Tidigare i morse såg jag en raklam för om det var Always eller vilken annan binda det nu var, som hur som helst ser olika ut både fram och bak, eftersom att vi tjejer också gör det. Toppen jätte bra, det säger jag inget om men när dom avslutar med att säga att dom också doftar gott blir jag fundersam.

Ska jag ha en binda så vill inte jag ha en binda som doftar helt enkelt av den anledningen att om det faktiskt doftar dåligt där nere utan en binda som doftar så är det ju något fel. Då fixar man det och allting blir bra. Jag skulle tycka att det skulle vara skitskumt om jag ska gå på toa och ta av mig byxorna och sedan känner en doft av blommor, det blir som fel. Är det naturligt att det ska dofta blommor där nere? Nej tack, inte för mig.

Lite vardagsfilosofi från min sida. Nu ska jag käka och göra mig klar, på återseende.

Inga kommentarer: