När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

söndag, juni 01, 2008

Hopplock.

För den som vill veta så är jag fortfarande förkyld, det började med halsen och sedan blev det näsan, nu är det väl bara lite både och. Ibland kan jag andas ibland. Sen har jag även fått några utslag, jag vet inte alls vad det kan vara och dom är i nacken eller som runt halsen men bara på baksidan och sen har jag några på armarna. Mamma har du några förslag?

Min helg går i alla fall ut på att jag ska vara pigg och fräch på måndag så jag tar det ganska lugnt. Men jag orkar inte göra så mycket med tanke på förkylningen. Jag och Simon diskuterade förkylning i fredags och han försökte få det till att det var mitt fel att nu han också är förkyld men jag försökte bara förklara för honom att han smitta mig men att jag har dåligt självförsvar så jag blev bara sämre än han.

Efter min självförsvars kråka i stället för immunförsvar så har jag ändå konstaterat att om man har dåligt immunförsvar så har man ju dåligt självförsvar (mot sjukdomar/förkylningar/virus osv) så jag var ju inte helt ute och cyklade.

Jag tänkte bara varna att det kommer ett massa ihopplock från hela helgen nu. Både tycke och tankar.

Jag och Simon har börjat se serien Life (den går på TV på 3:an) och den handlar om en polis som fick sitta i fängelse i 12 år för ett mord som han inte hade begått och han fick massa skadestånd. Så nu är han snuskigt rik och vet knappt vad en mobiltelefon är. Ja, hur som helst så pratade vi lite kring detta om alla hans pengar och sådär och så säger Simon något i stil med att han kan ju göra vad han vill för han har ju en massa gigelioner pengar.

Jag blev genast nyfiken på det här med gigelioner, är det någon annan som har hört talas om dem? Jag kan gärna ta sisådär 1 eller 2 i alla fall.

Jag fortsätter raskt med en ska som jag insåg i fredags. Alla gårdar här på Sjungande har ju någon slags lekpark och det är bara att konstatera att vi faktiskt har den sämsta på våran. Vi har en gungställning och en sandlåda medan alla andra gårdar kan ha gungbrädor, klätterställningar, basketkorgar, gunsgställningar och ni vet såna där små "cyklar" som sitter i en cirkel och så cyklar man runt runt runt, skitroliga! Och som sagt vi har en rutten gungställning. Vad är det för skit, jag älskar gungbrädor och den där cykelgrejen. Mer kul åt Linda!

Kom ihåg att alltid ha kvar barnasinnet, det är fasen inte värt att leva utan!

Förkylningen har även gjort att jag inte har kunnat sova så speciellt bra så lördags morgon vaknade jag där efter 7 på morgonen både av att det var så förbaskat varmt och att jag behövde på toa. Efter ett toabesök så tänkte jag ju då somna om men det gick inte för att det var så varmt. Jag inser att jag behöver gå på toa en gång till och väl när jag sitter där så tar jag upp tidningen som ligger på golvet (Illustrerad vetenskap nr 12 från 2000) och börjar läsa. Jag sitter då där i åtminstone 15 min. Sedan går jag vidare till soffan och sitter där och läser tills Simon stiger upp. Visst så har jag alltid tyckt och kommer alltid att tycka att Illustrerad är en riktigt bra tidning. Men det här måste ju vara ett av de bästa och mest intressanta numren de har publicerat.

Det stod bland annat om hur "Doften av ägglossning tänder män". Det var några forskare som gjorde en undersökning där ett antal män fick titta på bilder av 5 olika kvinnor som de sedan skulle betygsätta helt ut efter utseendet.
Sedan så gjorde dom på så sätt att männen fick lukta på en syntetisk kopia av kvinnornas slidsekret och sedan titta på bilderna och betygsätta dem. Doften gjorde att dom tyckte att alla kvinnorna var praktiskt taget lika attraktiva oavsett hur de såg ut även om det var en kvinna som dom gett lägsta betyg innan. Alltså "oattraktiva" blev åtråvärda. Detta hade dock inte samma effekt med slidsekret från någon annan period av kvinnans cykel.

En del kanske tycker att det är äckligt, jag tycker att det är intressant.

Idag så skulle jag och Simon gå ut och sola och när vi väl går ut så har solen gått i moln men vi tänker den hinner komma fram och fortsätter ut. Vi ligger ute en stund utan sol men den kom som aldrig fram och jag blev uttråkad så jag vill gå in igen, sedan dröjer det några minuter så känner vi små små droppar. Det var avgörande och vi gick hem. Nu när vi har varit inne i 1 timme på sin höjd så har solen tittat fram igen.

Så då kanske vi återvänder ut igen. Vem vet?

Inga kommentarer: