När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

fredag, april 18, 2008

Ta det säkra före det osäkra.

Lite tur vi har med en till otroligt fin dag, massa solsken och värme.

Idag har jag roat mig med att först tvätta en massa, det är ju trots allt nödvändigt om man inte vill gå med smutsiga kläder. När det väl var avklarat så bestämde jag mig för att ta en promenad till Elgiganten. Jag har ju funderat nu och bestämt mig för att jag ska köpa mig en systemdigital kamera och är väldigt mycket inne på en Nikon D80 men innan man bestämmer sig för något vill då jag klämma och känna lite på den. Sagt och gjort knallade jag från sjungande till Elgiganten men ve och fasa, väl där så har dom ingen D80 som jag kunde klämma på eftersom att de sålde den sista tidigare på eftermiddagen. Suck tänkte jag, men gick vidare upp till expert för att söka lyckan där. Vilket lönade sig, där hade de till och med en kampanj på just D80:n och det skiljde ca 1500kr i pris MEN då var det också olika objektiv och självklart så var det ett mindre bra objektiv.

Jag har haft inre tvister med mig själv hur jag skulle göra, ska jag köpa kameran med kampanjpris och lägga ännu mer pengar på ett bättre makro objektiv (eftersom att jag redan har bestämt mig för att jag ska köpa ett) eller ska jag köpa kameran med ett bättre objektiv men då betydligt dyrare. För att få lite klarhet i mina tankar och råd på vägen så har jag ring och pratat lite med Adde. Både för att han har bra kunskap inom ämnet och för att han har använt sig av de lite sämre objektivet. Enligt honom så var de sämre objektivet inte bara sämre utan katastrofalt dåligt, bara skit. Med ett sådant omdöme så blev det ganska klart vilket jag skulle välja. Jag var själv tveksam till det sämre efter att jag kollat och provat lite i affären men även efter lite efterforskningar på Internet.

Nu är det som sådant, visst nu kommer det svida men det blir det dyrare alternativet men som jag ser det är det också det som kommer löna sig i längden och göra mig gladast. Dock innebär detta att jag inte har kapital för detta just nu utan måste avvakta minst 1 månad, fast det är ingen nackdel heller. Då får jag bara mer tid att fundera och finslipa på de tillbehör som behövs inhandlas med systemkameran.

Nu kan jag andas ut, nu när jag har bestämt mig. Det är så jobbigt när man inte vet hur man ska göra, jag upplever då det. Speciellt när det handlar om så mycket pengar, man vill ju inte känna att man har kastat bort dem på något värdelöst men jag kan säga att det gjorde mycket att få prata med Adde.

Nu ser jag fram emot med en kväll med film tillsammans med Simon, Dennis och Sanna. Jag känner själv att jag är trött och föredrar en lugn kväll med mys. Speciellt med tanke på att jag knappt har hunnit träffa Simon eftersom att han har jobbat övertid hela veckan.

Men nu ska jag bänka mig i soffan med en tidning och invänta beslut om film och plats.
Ci vediamo amici!

Inga kommentarer: