När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

onsdag, juni 01, 2011

Boktips!

Nu är jag förhoppningsvis färdig med mina kurser och godkänd, vilket jag fortfarande väntar på att få veta. Men jag har ju valt saker som jag tycker är kul och intressant att läsa om nu och det gör väl att det inte har varit riktigt lika tråkigt när man måste ta tag i det själv och göra det hemma. Till en av kurserna så har jag läst en bok. VA har jag läst en bok till en av kurserna tänker ni nu, eller? Jo, även och jag har försökt anstränga mig minst möjligt till alla kurserna. Men denna bok vara bara så sjuk intressant! Den heter Hjärnkoll på vikten och är skriven av Martin Ingvar och Gunilla Eldh.


När jag läste namnet så tänkte jag vad är det här för skit men det var riktigt bra skit. Den förklara helt enkelt hur vi människor fungerar när vi tänker på mat, varför vi väljer att äta vissa saker FAST vi VET att det är dåligt och varför det är så jäkla svårt att sluta äta dessa dåliga saker. Kan hända att man kanske ska ha lite koll på hur kroppen fungerar en aning som vad proteiner, kolhydrater och fett är och vad de gör med kroppen och då tror jag man hänger med på allt. Det är som en bruksanvisning för människan. Jag tycker att ALLA borde läsa denna bok för att få en förståelse och om det är någon som faktisk tänker på eller försöker att ändra "sitt liv" med matvanor och så vidare men aldrig lyckas. Läs då denna bok så tror jag att ni kan få en knuff i rätt riktning.

Jag tänkte ge er ett smakprov ur boken så förstår ni veta lite vad som står och jag väljer ett lite stycke om sötningsmedel mest för att det var något som jag inte visste och gärna vill dela med mig av så ni också får veta det även om ni inte läser boken. (Man behöver inte köpa den när den finns att låna på biblioteket helt gratis!)

"Normalt kommer din mättnadskänsla dels av vad du upplever här och nu, dels av vad din hjärna förutsäger att du ska komma att känna om en stund. Mättnad bygger på en jämviktsfunktion och då  finns det som alltid mekanismer som gör en prognos och till exempel börjar utsöndra hormoner i förväg. Det går förstås snabbare än väntat med åtgärderna till det finns en exakt lägesbeskrivning och det betyder att hjärnan använder all tillgänglig information och skickar korrigerande signaler redan innan det finns något facit: När du står på startlinjen har pulsen redan stigit, när du ser maten har insulinet redan börjat släppas ut. Att prognosen är säker beror på att hjärnan under en lång tid har lärt sig att sötma och insulinbehov hänger samman. Söta - men sockerfria - produkter grundlurar hjärnan. Den söta smaken gör att hjärnan räknar med att få socker och utlöser en oproportionerlig mängd insulin. Det leder i sin tur direkt till blodsocker fall, sugenhet och fettillverkning.
Om vi äter och dricker sötade - men sockerfria - produkter under en längre tid ställer det till med allvarligt trassel i kroppens jämviktssystem. Det  slutar nämligen koppla ihop mat med insulinbehov. Följden blir att insulinet släpps på försent, i stället hinner sockret upp i taket - trots att du äter vanlig mat. Den här effekten har forskare nyligen visat i djurexperiment. När forskarna gjorde råttornas mättnadssignalering förvirrad med artificiell sötning blev de fetare (Swithers & Davidson, 2008)."

Säg mig, är det bara jag som tycker att detta är intressant?

Inga kommentarer: