När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

torsdag, april 22, 2010

Min beställning kommer!

Sådär ja, efter lite om och men som makulerad beställning går den nu hem till mamma och pappa. Alltså så här ligger det till, eftersom att siktet någorlunda var inställt på att studera till hösten så är det nu man har chansen att tjäna pengar och eller spara, vilket jag inte har lyckats göra så mycket av direkt. Så jag lovade mig själv när jag fick ett nytt jobb att jag skulle unna mig att köpa ett nytt objektiv till min kamera. Så jag ser fram emot att nu kunna göra lite mer och använda kamerans kapacitet och sedan få utvecklas själv.

Mitt sikte var inställt på ett macro objektiv som jag vet är bra, rent SVINbra. Jag har läst recensioner och sett bilder från andra som har fotat med just det objektivet, kruxet vara bara att det inte är gratis. Det skulle gå på mellan 8500-9000 kr (sek) och ja det är ju inte sådär att man har dom pengarna i bakfickan så spara skulle ju behövas.
Så nu den senast tiden har jag spenderat mycket framför datorn med att läsa och undersöka och hitta fakta om objektiv och liknande. Vad jag däremot har kommit fram till är att ja, det objektivet är BRA men det finns andra som är bra som är billigare, men samtidigt är det sjukt bra kvalité på det andra. MEN så kom jag på den idén att om jag köper ett billigare objektiv så har jag även möjlighet att köpa en blixt eftersom att det skulle kosta lika mycket som det dyra objektivet.

När jag nu har fått min första och andra lön alltså på en och samma gång från mitt arbete så har jag sådär 12 000 kr över efter att allt nödvändigt är betalat, och visst dyker det säkert upp något som jag glömt men ändå. Så då inser jag ju att, yes jag har råd att beställa! Dessutom FÖRE sommaren så att jag hinner värma upp mig och vänja mig vid det nya!

Så då kollade jag runt på var man kan beställa och tittade om man kunde beställa direkt till norge och ja jo det visade sig att det skulle vara möjligt. Men nu hade jag klantat till det en hel del med konton eftersom att nätsidan också finns i norge så hade det väl blivit fel när jag skrev en norsk adress. I alla fall så vill jag beställa från sverige eftersom att vi ska flytta hem till sommaren och om det skulle visa sig att det är problem med det jag bestämt så måste jag inte hålla på att tjafsa om att skicka till ett annat land för service. Så nu slutade det hela med att efter jag har varit i kontakt med scandinavian photo 3 ggr över telefon så beställer jag allt hem till mamma och pappa för att undgå att måste betala tull på paketet. Som tur är verkar det som att mamma och pappa dessutom ska göra ett nytt försök att komma över om ca 2 veckor är det väl och då tycker jag att all aska borde ha gett sig så att det är helt fritt fram att flyga utan problem.

Så nu till vad jag har beställt, jag är HELT SJUKT PEPPAD så ett litet barn på julafton självklart, jag kan inte vänta tills jag får grejorna! Det är alltså ett oblektiv, närmare bestämt macro objektiv. Det heter Nikon Objektiv AF 60/2,8 ED AF-S Micro Nikkor och kostar 5 195 sek.

Sen så har jag självklart beställt ett linsfilter till men jag orkar inte lägga upp bild på det, så spännande är det inte. Också ett sånt där "snöre" som man fäster både på objektivlocket och sen kamera remmen för att inte tappa bort objektivlocket. Inte heller så spännande må jag säga.

Men något annat spännande är ju självklart blixten! Närmare bestämt Nikon blixt SB-900, som klassas som en professionell blixt och kostar 3990 sek. SWEET det kommer bli, nu måste jag bara läsa mig dessa grejer!
Det absolut bästa med detta är att hela min beställning (glömde säga att jag beställt en trådlös fjärr också för 200 sek) i svenska pengar kostar 9666kr men när jag betalar med mina norska pengar så beroende på valuta växlingen så landar allt någonstans där mellan 7500-8000 nok kanske. Vilket jag ser som en väldigt bra deal! Plötsligt kändes det inte så dyrt längre, ok visst är det dyrt men det är "billigare" det känna som att jag tjänar massa pengar!

Inga kommentarer: