När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

söndag, mars 21, 2010

Mitt framtida projet är...

Jag har ett litet projekt på G och var detta kommer ifrån är en bok som jag läste i på jobbet, en bok om naturkosmetik. Hur man själv kan göra allt från tvål, shampo, balsam till dagkrämer, lotion, inpackningar, badbomber, peelingar ja egentligen you name it.

Något som jag tycker verkar jätte kul bara för att det är något att göra! Men också i långa loppet så om man gör det själv så vet man ju precis VAD man använder. Nu är det inte så att jag tänker bli "paranoid" och göra allt själv, men det fanns 3 grejer som jag blev intresserad av i boken och det var en kroppspeeling, en ansiktscreme och sedan en oljeinpackning för håret. Det ena lite mer avancerat än det andra och det kommer i så fall krävas att köpa in en del grejer. Både material så som redskap men också självklart RÅVAROR.

Det låter väl kanske inte så svårt när man läser tex finkornigt salt, kokosolja, grön tvålfärg. Nej, det är den lätta biten vänta bara det ska vara massa olika eteriska oljor och glycerol, cetylalkohol, apelsinblomsvatten, paraben, aloe vera-juice. Självklart beror det väl på vad man väljer att göra också. Kroppspeelingen verkar vara YTTERS enkel att få till det är bara tistelolja och eterisk olja av lime som jag antagligen måste beställa från internet eftersom att jag inte har någon aning om var man annars kan gräva fram det i denna stad.

Men ja nä, jag är peppad, även fast jag ÄLSKAR kokos peelingen från the body shop, så varför inte göra en egen? Man vet vad den innehåller och det blir billigare, sedan ser jag det som lite av en hobby. Allvarligt så skulle jag kunna tänka mig att göra produkter för att sedan ge bort i presenter eller att kanske "sälja" till mamma eller någon vän för en liten slant (mest bara vad "förpackningen" kostar, alltså för detta så måste jag ju kunna se till att ha peelingen i något tex eller om jag gör oljeinpackningen). Så är någon intresserad av något hemma gjort kan ni ju säga till ;)

Sen så är det ju vissa krav också en ansiktskräm måste man ju ha i en burk som man kan stänga tex och ännu större krav är det på oljeinpackningen som MÅSTE förvaras i en mörk glasflaska men tät kapsyl. Det är ju inte riktigt det enklaste att hitta alltid. OM man inte vill återvinna en konstig flaska som någon olja har varit som man kan köpa på ica, men det är ju inge fint liksom. Själva grejen är ju att det ska vara "nyttigt/hälsosamt" och snyggt och frächt.

Men när jag kommer igång säger jag till och lyckas jag så är jag rätt så säker på att jag kommer vara så stolt att alla kommer veta om vad jag gör :P

Nu har jag i stort sett suttit hela dagen och läst (förutom de 2 timmarna som jag var på gymmet!) och googlat en massa på dessa råvaror och hur jag ska kunna få tag i dem. Jag hittade till slut en super bra sida som verkar ha ALLT. En svensk sida eller inte bara det de, har butiker på 4 ställen i landet också men ja det är ju lite svårt att ta sig dit kan man väl säga. Jag har läst mig till att jag faktiskt kan beställa hit till Norge också, dom verkar faktiskt ha något typ av lager här i Oslo men det skulle kosta 140 kr (norska antar jag då) extra och så sugen vet jag inte om jag är på att betala det så jag ska höra med dom om jag bara kan fara till lagret och köpa där utan att det måste skickas. Men det är ju inte alls säkert att det går så annars funderar jag på att se om mamma och pappa kan ta med sig något nu när de kommer på besök i april. Men vi får se hur mycket jag tänker beställa och vad jag ska ge mig in på att göra riktigt.

Simon säger att det enda han går runt och tänker på är "hur ska det gå med lägenheten här", "kommer vi kunna komma hem till sommaren", "var ska vi bo om vi väl kommer tillbaka till Skellefteå" och "vad ska vi egentligen göra", "vilka utbildningar finns det att söka och vad vill man läsa" haha och jag för tillfället kan inte tänka på något annat än denna naturkosmetik!

Jag vet det själv men när jag kommer på något som jag vill göra och bestämmer mig för att göra det så kan jag inte vänta heller, jag tänker på det större delen av dagen och bara längtar och vill, vill och åter vill göra det NU, NU, NU!

Inga kommentarer: