När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

tisdag, februari 02, 2010

Men måste väl kunna ändra sig?

Jag är så jäkla sugen på att dra till Geilo och hälsa på Maria, jag menar jag kan lika mycket vara där och fördriva tid som här och ännu mer plus med Geilo är att man kan åka skidor ;)

Men nu efter att jag har ätit frukost och duschat ska jag ta tag i det här med jobb och ja jag vet att jag har sagt att jag var helt färdig med Barnehage och aldrig mer men kanske ändå, får fridens skull och för pengarnas skull.

Det finns ett jobb att söka som Barnehageassistent som det finns både positiva och negativa saker om. Positivt, det är inte så långt ifrån där vi bor nu, typ på andra sidan "stora vägen". Det är en LITEN familiebarnehage med bara 3 st barn, positivt. Det negativa med det är dock att man då jobbar ensam som enda assistenten på 3 barn. Men i sig kan det också vara positivt för då "kan man göra vad man vill" som assistent har man ansvaret och bestämmer vad som ska göras när, var och hur. Negativt är ju att dom dagarna som man är pissless så kan man inte luta sig tillbaka lite och låta någon annan för en gång skull göra grovjobbet. Det är bara att se till sig själv att allting blir gjort.

Men positivt, med bara 3 barn så kan det inte vara så mycket stök i slutändan och så är dom mellan 1-2 år vilket innebär att det inte kommer vara stora slagsmål utan relativt lugnt. Men som är positivt är att om jag får jobbet så får jag lön igen, grattis pengar är alltid en motivation. Mer positivt med detta är att maten är upp till assistenten och föräldrarna hur man gör med den saken. Alltså på mitt förra jobb så var vi själva tvungen att gå och handla till 8-9st barn och sedan bära all mat från affären till barnehagen vilken var en bit. Det är ju möjligt eftersom att man är 2 st som jobbar för man kan ju aldrig lämna barnen ensamma men som en ensam assistent så ser inte jag en möjlighet att jag skulle kunna gå och handla mat, vilket innebär att halleluja moment för MATLÅDA till barnen. Alltså ingen mer kånande på kassar, ingen idetorka om vad man ska laga för mat. Ingen mer press OM att laga mat och BRA mat och att det ska räcka till alla.

Nu kommer barnen med egna matlådor och jag behöver bara servera, bättre än så kan det inte bli!? En annan grej som jag inte vet än om det är positivt eller negativt är att "dagiset" faktiskt är hemma hos ett barn. Alltså man är i huset som en familj bor i. Detta ger ju möjligheter till mycket som att antagligen finns allt kan kan tänka sig och behöver, så det blir räcker och blir över. Men samtidigt så kommer det nog ligga en press över att det måste vara rent och snyggt varje dag när man gå hem. Alltså som på mitt förra jobb om jag inte dag inte orkade städa upp ordentligt, alla leksaker på plats osv så sket jag fullständigt idet för dom skulle ändå dra fram allt nästa dag. Men det tänket skulle ju inte funka om det är någon som faktiskt bor där, men och andra sidan, 3 st småttingar drar nog inte fram så jätte mycket och så går det nog rätt så bra att hålla efter under dagen.

Vad mer, jo arbetstiderna är mellan 08.15 till 16.15. Det är väl inte så mycket att säga om, eller ok, inte allt för tidigt och inte för sent. Dock en nackdels som jag tänker på nu är, skulle man någon gång kunna gå tidigare från jobbet? Finns det möjlighet att barnen blir hämtade lite tidigare någon dag så man får gå hem tidigt eller är det bara att bita ihop och stanna HEEEELA dagen VARJE dag, eller? Rutinmässigt som dom har låter helt ok, det kan jag inte säga något om. OM jag nu får detta jobb så funderar jag på att införa en lite fruktstund bara. Annars så kommer det en ped.leder i dag i veckan så då är man 2 st. Vad som då planeras vet jag inte men det får man se om det skulle bli så.

Ja, jag känner både att JA JA JA, ge mig jobbet nu, så jag får pengar igen. Men samtidigt känns det som att jag går emot allt vad jag bestämde mig för när jag slutade jobbet som jag hade. Jag skulle aldrig mer var det ju, torka snoriga näsor på barn och jag gjorde ju segerdanser för att jag tagit mig därifrån. Men nu ska det ju poängteras att det är stora skillnader på dessa jobb. Enklare på det sättet att det inte är lika tungt när det bara är 3 st barn men tyngre på det sättet att man är HELT ensam i stort sett hela tiden.

Så ja, jag ska ta och skriva ihop min söknad och skicka den idag och be till gud att jag får jobbet vilket jag har en riktigt bra känsla om att jag faktiskt kommer att få. Och när det är bestämt och jag förhoppningsvis har några dagar kvar innan jag börjar, då drar jag iväg med min sista ledighet till Geilo, det är min plan i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

men är du som en "dagmamma", eller "barnflicka" = barnskötare?
För om det är att du är hemma hos barnen och sköter dem där, så ser jag inget fel i det. Jag har älskat att växa upp så.
/Sofie