När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

måndag, november 16, 2009

Men åh, va hur funkar det här egentligen!

Det är nästan så att jag vill gråta!!

Lite tid, energi och dvd-skivor har jag lagt ner på att bränna ut serier som jag tycker är bra och som jag faktiskt vill ha kvar plus att jag typ inte har något utrymme kvar på datorn för att tanka hem nytt så då måste man ju bränna ut det man redan har.

I alla fulla fall så har jag trott att allting har varit frid och fröjd, när jag började med detta så använde jag mig av programmet som jag fick med datorn men efter att ha bränt ut 4 säsonger av Two and a Half Men och bränt ut första och nästan hela andra säsongen av Gossip Girl blev jag så jäkla irriterad över att det tog sån tid. Vilket det verkligen gjorde! Det tog snuskigt lång tid att bara bränna en skiva. Så därför bestämde jag mig för att låna Simon skiva med Nero och installera det på datorn i stället, för jag vet att det är bra, jag vet att det funkar och SÅ lång tid tar det inte.

Sagt och gjort har jag nu bränt ut även 2 säsonger av Gilmore Girls och nu upptäcker jag att det jag tidigare bränt med det programmet som följde med datorn inte riktigt blev som det ska för när jag sätter in en av dessa skivor så hittar inte datorn den, den säger bara att jag ska sätta i en skiva. Hur irriterande är inte det? Det som känns ännu sämre är att jag faktiskt har tagit bort alla säsongerna av Two and a Half Men för att få plats med annat på datorn. Suck var arg jag blev.

Men så tänkte ja oj, då måste jag ju kolla om dom som jag bränt ut nyss av Gilmore Girls fungerar också och visst gjorde dom det, tacka vet jag Nero. Fast jag vill som ändå inte ge upp helt att allt jag bränt tidigare inte "funkar" så jag sätter i en av skivorna med Gossip Girl och hipps vipps så funkade det.

Så då tänker jag yes och sätter i nästa bara för att inse att det inte funkade. Hum, nu finns det ju x antal alternativ till varför det funkar och inte funkar. Så då sätter jag i den skivan som först inte funkade men sedan funkade och ja, nu funkade den inte igen. DÅ, testar jag med att sätta in den skivan av Gilmore Girls som min dator faktiskt kunde hitta och som funkade felfritt (och var bränd i nero) och sedan provade med den skivan som med Gossip Girl som först inte funkade, sedan funkade och sedan inte funkade för att nu funkade igen.

Jag fotsatte och testa denna teori som jag nu började bygga upp och den såg ut som sådan så länge jag hade satt i en skiva som var bränd i nero så kunde min dator läsa någon av de andra skivorna som var brända i något annat program men så fort som jag sedan efter det satte i en skiva som var bränd i det andra programmet efter en som var bränd i samma program så funkade det inte. Alltså en skiva med nero först sedan vilken som helst och det funkade. Så alltså säg att jag vill se alla 4 säsongerna av Two and a Half Men efter varan och säg att jag skulle ha tiden. DÅ skulle jag först behöva sätta i en skiva som var bränd i nero sedan första säsongen av Two and a Half Men sedan en skiva som är bränd i nero för att sedan kunna sätta i andra säsongen av Two and a Half Men för att den skulle funka och sedan när man sak se tredje säsongen så måste jag som tidigare först sätta i en skiva som var bränd i nero och sedan en annan, och så vidare.

Jag menar hur jobbigt skulle inte det vara!? Så ja jag bestämmer mig för att bränna om skivorna och nu när jag vet att jag får dem att funka om jag sätter i en skiva som är bränd i nero först så vet jag ju att informationen inte är förlorad i alla fall så jag kommer ju åt den, det är ju bara omständigt.

Så jag börjar med att bränna om första säsongen av Two and a Half Men och när den är färdig så gör jag en check för att vara extra säker denna gång att den funkar även fast jag nu brände i nero. Så jag sätter i den nyss brända skivkan och upptäcker till min förskräckelse, att FAN DET FUNKAR INTE!!

Min teori var alltså inte helt rätt. Så nu sätt jag där med 2 st skivor av första säsongen av Two and a Half Men som inte verkade funka, vad gör jag då! Åh så irriterande när jag vet att som "kan" funka! Ja, jag ger inte upp helt utan jag sätter i skivor och ut och i med nya och testar och just nu i denna stund så verkar ALLA skivor som jag har bränt ut, oavsett program funka. KUL, hum jag är inte helt säker, tänk den dagen då jag verkligen vill se dem och inget funkar?

Nä jag tror att jag avvaktar lite med detta, dom jag har bränt ut tidigare i ett annat program får vara lite och så ser jag hur det går. Jag över väger att bara starta om datorn och kolla om det går bättre. Men det får bli en annan dag. Nu ska jag fortsätta bränna ut andra serier i NERO som jag vet funkar så länge dom inte redan från början är förpästade med att ha varit utbrända i ett annat program och sedan hämtat tillbaka från sen skivan och sedan bränna ut dem på nytt. Nä, nu känner jag att det räcker här.

På återseende, jag återkommer om hur det går någon annan gång.

1 kommentar:

Maria sa...

Åhh, min dator blev också puckad förra vintern när jag brände ut en massa filmer, den gjorde precis sådär som din gör nu och sen helt pötsligt la brännaren av, jag vet inte, men den kanske blev "överanvänd" för den har gett upp totalt!