När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

måndag, juni 15, 2009

Tjuvåka?

Jag upptäckte just att mitt åk-kort på t-bana och alla andra kollektiva färdmedel gick ut i fredags så alla andra gånger då jag åkte som på lördagen då vi var på stan så tjuvåkte jag. Väldigt tur att det inte var någon koll, då hade jag antingen måstat betala 750 kr på plats och köpa en ny biljett eller så betala 900 kr inom 10 dagar och även då måsta köpa en ny biljett.

Dock så är fråga nu, jag har 12 jobbdagar kvar innan jag får semester och drar. Dessa dagar så blir det 2 resor minst alltså fram och tillbaka till jobbet, alltså 24 resor. Då kan jag antingen välja mellan att köpa 3 st flexikort med 8 resor på varje som skulle kosta mig totalt 240 kr eller ett månadskort när man kan åkar hur mycket och var man vill för 250 kr. Månadskortet känns otroligt onödigt för bara 12 dagar men den om jag måste åka mer än bara fram och tillbaka till jobbet och väljer att köpa fexikort så då måste jag köpa ännu ett till och då spricker ju själva grejen. Det är bara så fruktansvärt irriterande att måste betala för ett kort som jag inte ens like kommer att kunna utnyttja

Sen så vet jag inte hur jag ska lösa detta nu på morgonen för jag har inga kontanter så jag kan inte köpa ett kort nu när jag åker från Nydalen, så då måste jag i så fall tjuvåka till Majorstuen och köpa där, där man både kan betala med kort eller ta ut pengar. Suck, jag gruvar mig lite, det har hänt 2 gånger att det har varit kontroll på morgonen. Det är ju fett med onödigt om jag skulle åka dit plus att jag tror inte ens att jag han kontanter till en enkel biljett.

Eller jo, nu har jag grävt i massa fickor och burkar och skrapat ihop till en enkelt biljett, hela 25 kr kostar den. onödigt, vi får se hur jag gör, chansa eller inte chansa. Egentligen är det inte så farligt men TÄNK OM just denna gång då jag bara sitter i skiten så kanske dom har kontroll.

Och en sak till, nu så ska dom bygga om t-banan som jag tar från Majorstuen till jobbet så nu kan jag inte åka den t-banan i stället utan jag måste åka buss, en ersättningsbuss. Men vem som helst förstår väl att en buss är INTE samma sak som en t-banetåg. Ja ja, så är det. Nu ska jag fixa lite grejer innan jag drar till jobbet.

Inga kommentarer: