När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

fredag, september 26, 2008

Skenande fantasi, eller...?

Som jag gjort nu den senaste tiden då jag inte har jobbat stiger jag upp vid 7 tiden och går dubbla broarna runt alltså den långa vägen. Jag knallar på och försöker att hålla ett hyfsat högt tempo (mest för att komma hem någon gång, annars tar det så lång tid att gå) med lurar i öronen där jag kan höra boken Linda som i Lindamordet av Leif GW Persson.

Anledningen till denna bok var mest för namnet skull och som titeln avslöjar så handlar det om ett mord och sedan hela polisutredningen för att komma till botten med vem som är mördaren. Huvudpersonen är då en kriminal inspektör (typ, eller liknande) om man då bortser från offret Linda. Det uppstår även lite andra omständigheter och just nu när jag var ute och gick hade det begåtts en våldtäkt på en 14-årig flicka (alltså i boken) och hur förbannad blir man inte, tur hade hon också eftersom att hon inte skulle ha överlevt om det inte var så att flickans syster hade sökt efter henne och kom på mannen med vad han höll på med.

Helt inne i boken så har jag nu kommit så långt att jag passerar Nordanå och går över parkeringen mot vägen som sedan går vidare genom Bonstan. Där ser jag en polisbil rulla fram och snabbt skyndar jag mig att gå åt sidan upp på den nygjorda trottoaren När jag väl passerat polisbilen tycker jag mig höra någon som säger något och jag vänder mig om för att se om det var någon som ville mig något. Polisbilen har stannat och den kvinnliga polisen ropar på mig.

Så jag vänder om och går dit, drar snabbt ur pluggarna i öronen för att kunna höra vad hon säger. Hon undrar nu om jag har sett någon gå omkring här i området med gröna byxor och en röd jacka nu när dom antog att jag varit ute och gått, vilket jag också gjorde och det var ganska uppenbart. Själv så är jag inte så direkt uppmärksam när jag går eftersom att jag mer koncentrerar mig på talboken och att gå ett någorlunda tempo för att ta mig hem och inte lägger så stor vikt på vilka jag möter efter vägen.

Jag säger att jag inte direkt kan komma på att jag sett någon med denna beskrivning och tillägger att jag mest bara mött kvinnor med hundar. Och polisen tillägger att det var en man dom sökte efter sådär i 20 - 25 års ålder men en ganska knallig mer åt det vinröda hållet på jackan, och i bilens baksätet satt någon som bekräftade att detta var rätt uppgifter. Jag försöker verkligen komma på om jag sett någon men de enda manliga människorna jag mött eller sett som jag kan komma på har varit äldre och antingen gått i sällskap men fru eller liknande eller så har det varit ute och motionerat.

Ingen yngre människa och röd jacka, ja det tycker jag verkligen att jag borde ha kommit ihåg i så fall, men samtidigt så anser jag själv att det inte är så stor chans att jag sett något med tanke på att jag just har passerat parkbron och bara hunnit gå den korta biten därifrån vilket tar på sin höjd 1 min eller 2. Och på parkbron såg jag ingen som passade in på beskrivningen och inte efter det heller. Så tyvärr var jag inte till stor hjälp.

Här börjar min fantasi bara skena iväg, Vem söker de efter? Vad har han gjort? Finns han i närheten? Är han farlig? Och massa mer. Med tanke på vad jag just har lyssnat på i talboken om våldtäkt så är det det första som poppar upp i min skalle, shit vem har han nu våldtagit. Men vid närmare eftertanke, mitt på ljusa dagen/morgonen? Och skulle offret då vara personen som satt i baksätet av polisbilen? Jag tror inte det. Stöld är väl då mer troligt, men brukar verkligen polisen ta med sig den möjliga ägaren och köra runt i polisbilen för att söka efter tjuven. Nja det kändes inte heller föga troligt men som sagt så är inte jag så insatt i hur polisen arbetar så jag har ingen aning. Det är som sagt bara min fantasi som sätter gränserna.

Så hela vägen hem har jag inte kunnat tänka på något annat och det första som jag tänkte gör var att kolla in på Norran.se om det fanns någonting att läsa där om någon händelse men tyvärr verkade det inte så. Väl när jag stod där i polisens sällskap tyckte jag att det skulle kännas fel att fråga vad som stod på eftersom att det inte alls har med mig att göra och jag tänkte att dom kanske skulle reagera som att jag var nyfiken och inte skulle lägga mig i och att dom skulle bli arga, så jag vågade helt enkelt inte höra efter. Men nu så här i efterhand så kom jag fram till att jag borde bara lite försynt ha frågat efter som det var så att man borde skynda sig hem och inte vara ute så mycket och om människan vara mer en fara för allmänheten. Då borde man väl ha fått svar nog. Om dom svarade att det inte alls var någon fara att vara ute och gå ja då var det väl inget att oroa sig. Men hade dom sagt något annats så hade jag starkt börjat överväga våldtäktstanken igen.

Men som sagt nu kommer jag sitta klistrad vid Norran.se för att se om det dyker upp något där som kan förklara detta annars så ska jag cykla till Campus och träna 11.30 och då kommer jag åter igen färdas över detta område bla parkbron. Tänk om dom fortfarande är ute då? Det återstår att se.

Inga kommentarer: