När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

onsdag, maj 05, 2010

Jag blir lite förbannad av att tänka på det.

Något som jag tänkt på igår morse men inte hade tid att skriva ner det innan jobbet är att jag verkligen inte fattar hur folk helt utan jobb eller fast inkomst bara skaffar barn, och ibland inte bara 1 heller.

Detta är min åsikt och jag kommer inte be om ursäkt för att jag tycker såhär, är det någon som tar åt sig så varsågod, jag får tycka vad jag vill. Men jag tycker det är idiotiskt! För mig är det jätte viktigt att jag själv har ett liv som jag trivs med och där av ett fast jobb som jag också tycker är kul. Detta är en trygghet som jag tycker att man är skyldig ett barn om man väl skaffar ett. Man ska fan ha dom medlena att kunna ge barnet allt det behöver.

Med fast inkomst så menar jag då självklart ett jobb, ett fast jobb med en lön som trillar in en gång i månaden. Inga jäkla bidrag för att man gå hemma och är arbetslös eller vad det nu är, vad är det för jäkla framtid. Men jag kan sträcka mig så långt att det är ok och gå på A-kassa en period om det innebär att man blivit uppsagd och sedan ska ha ett nytt jobb men då är det viktigt att få det också.

Nu vill inte jag höra något bull shit om att "det finns inga jobb", "här får man inte något jobb". Nä men flytta då eller skaffa en utbildning, för så svårt är det inte. Fatta att du är skyldig ditt barn något också, det är mer viktigt att du har möjlighet att ge ett barn vad det kräver än att falla för grupptryck och skaffa barn som alla andra eller att skaffa barn för att man har tid och göra det när man inte jobbar, eller att skaffa ett för att du själv ska känna dig älskad.

Jag jobbar med barn, "jag har barn på halvtid" och jag kan ändå säga att jag vet vad som krävs och när jag då ser folk som skaffar barn utan jobb så fattar jag inte vad dom tänker. Tid finns ja, fint men mat, kläder, vagn, leksaker, annat nytt som man behöver som säng och hela faderullan, det då? Nä, skärp er.

Nu ska inte jag säga att pengar är det enda som behövs för att skaffa barn, men det jag menar på är att det är en trygghet och detta kommer spegla av sig mot barnet. Om du "har ro i kroppen" och känner dig trygg så kommer även ditt barn ha/göra det och det gör allting så mycket enklare. Och självklart ska man alltid älska sitt barn!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag gillar det här inlägget skarpt.
/Sofie