När liten blir stor

För mig själv och alla andra som är delaktiga eller bara nyfikna.

torsdag, augusti 21, 2008

Det var det färckaste!

Idag har jag alltså jobbat, på Bilisten och jag skulle närmare bestämt öppna den. Nu är det ju så att jag åker buss och vad det gäller tider så passar det inte alltid så bra, utan det är faktiskt allra värst när man ska öppna. Macken öppnar ju kl 07.00 och för att vara där före kl 7 så måste man åka med bussen som går ut till Rönnskär och det resulterar i allt jag är på jobbet ca 06.05.

Så idag hade jag faktiskt tur kan man säga när jag kunde snålskjutsa med Simon (alltså Elof) till hamn. Eftersom att Elof är ute på Rönnskär och att dom inte var fulla bilen här från stan så tjänade jag ca 20 min på att göra det. Eller jag tjänade mer än så eftersom att jag slapp gå ner på stan innan bussen också, nu behövde jag ju bara gå till parkeringen. Jag är ytterst tacksam över att jag fick åka med.

Men nu det jag hade tänkt komma till. Alltså, om vi säger att du har ett jobb och du jobbar 7 - 16, alltså du får betalt mellan 7 - 16 då börjar du väl inte och jobbar halv 7 eller kvart i 7? Har jag rätt?

Då undrar jag hur någon kan var så förbannat fräck som denne man som jobbar åt Betab kräver att jag ska öppna macken tidigare för att han vill tanka lite diesel. Såhär lyder historian.

Jag kommer tidigt och är på Bilisten där mellan 20 över 6 och halv 7 på morgonen i morse. Så då sätter jag i gång med att städa och göra de förberedelser som jag kan, som tex rapportera tidningar osv. Och det är för att det på morgonen ska komma en leverans så då underlättar det om man har hunnit göra dessa grejer och eftersom att jag är ovan, jag har ju bara jobbat med detta i sommar. Och faktiskt bara haft 2 pass tidigare med leverans så trippar man lite smått runt på tårna och är lite nervös över hur det ska gå och man vet inte var nåt ska stå egentligen osv. Men med inställningen att det kommer att gå bra. Så jag vill ha gjort bort det mesta när leveransen kommer i alla fall, man ska ju trots allt både hålla koll på macken, stå i kassan och bära in varor samtidigt så att behöva städa också är väl ingen hit. Det hoppas jag alla förstår.

Ja, leveransen. Det går till så att när jag kommer på morgonen så går man in genom ingången på sidan, personalingången/"lager ingången" och när jag har larmat av så lämnar jag dörren olåst eftersom att leveransen ska komma. Och jag tänkte inte mer på just det utan som sagt städar på för att hinna det som ska göras. Så där vid 10 i 7 så börjar jag just med att torka golvet inne i köket när jag hör hur en lastbil stannar utanför. Men tänker inte mer på det utan jag kollar på klockan och konstaterar att vi inte öppnar än och fortsätter torka golvet, vilket tar mig ca 1 min innan jag är ute ur köket och fortsätter torka.

Då hör jag en mansröst "Du skulle du kunna köra i gång dieselpumpen så jag kan tanka lite, det är på Betab." helt stum av chock tittar jag bara på han. Han fortsätter, "Ja lite tidigt är det men..." Jag känner hur ilskan bara byggs upp inom mig men jag nickar bara lite lätt och går igenom då den procedur man måste ta sig igenom för att logga in kassa, öppna den, ställa om hela macken från natt-drift till dag-drift osv. Och han tankar, kommer in och betalar och kör iväg.

Hur i HELA världen hade han mage att då GÅ in genom PERSONALingången när klockan fortfarande inte hade blivit 7 för att HAN vill TANKA. Hur i hela världen trodde han att han hade rätt att gå in och säga det till mig. BÖRJAR jag kl 7, då gör jag ta mig fan det också, inte kvart eller 10 i. Jag börjar 7 och det gäller macken också, öppnar den 7 så öppnar den 7 och inte 10 i.

Jag var så när på att fråga om han faktiskt då hade tänkte ge mig betalt för att jag skulle börja jobba tidigare än 7. För jag har bara betalt mellan 7 och 13 idag när jag jobbar det passet. Så VARFÖR ska JAG BÖRJA jobba FÖRE kl 7?

När ni läser kan ni ha i åtanke att jag faktiskt har pms också, så jag vet att jag kanske överdriver men ändå så kan jag inte riktigt hålla detta inne och måste få säga hur dum jag faktiskt tycker att en del är.

Jag hade gladeligen ringt polisen för han hade inget inne på macken att göra den tiden! Om man ska hård dra det alltså. Men mjekig som jag är så säger jag ingenting utan låter det bara passera.

Idioter! Nu vill jag faktiskt att om någon läser detta inlägg så snälla skriv en kommentar för jag vill veta vad ni tycker. Har jag rätt eller har jag fel?

Annars utöver denna start på dagen så måste jag säga att jag tyckte att det var riktigt KUL att jobba idag och även om det låter konstigt så var det kul att stå i grillen och göra hamburgarna. Så i slutändna så kändes det bra när jag satte mig på bussen hemåt.

1 kommentar:

Anonym sa...

tack gumman men det är nog lugnt, jag och pannkaka går bra ihop, dessutom hittade jag fyra kroppkakor i frysen ;)